Oppilaitospaketin ohjelmointi ja dokumentointi
Patjas, Niki (2022)
Patjas, Niki
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205067647
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205067647
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli luoda ilmanvaihtokoneen toimintaa simuloiva oppimisympäristö. Opinnäytetyössä kehitetään rakennusautomaation opetusta, ja luodaan laitteisto ja ohjelma opetuskäyttöön tulevalle oppimisympäristölle. Uuden oppimisympäristön avulla on mahdollista havainnollistaa ilmanvaihtokoneen toimintaa paremmin kuin ennen. Työssä esitetään tavallisen ilmanvaihtokoneen toiminta ja käytettävä laitteisto. Työn pääkohtana on simulaatiosovellus, sen toiminnallisuus, käyttö ja hyödyt. Raporttia voidaan käyttää oheismateriaalina ja tiedonlähteenä opiskelijalle, joka käyttää oppimisympäristöä.
Oppimisympäristön kokoonpanoon kuuluvat Siemens Oy:n automaatioalakeskus, PXC4-säädin ja ABTSite-ohjelmointityökalu. Ennen oppimisympäristön luomista nykyisen rakennusautomaatio-opetuksen tilannetta kartoitettiin haastattelujen avulla. Teams videopuheluiden välityksellä suoritettujen haastattelujen perusteella selkeimpänä ongelmana on vähäinen aika, jolloin oppilas pystyy saamaan henkilökohtaista tukea opettajalta. Haastattelujen perusteella työ toteutettiin keskittyen itsenäisen opiskelun tukemiseen.
Opinnäytetyö keskittyy pääasiassa simulaatiosovellukseen, jolla järjestelmällistä ilmanvaihtokonetta pyöritetään. Simulaatio-osa on suuntaa antava, mutta se on toteutettu fysikaalisten kaavojen avulla toimimaan samalla tavalla kuin oikeakin ilmanvaihtokone toimisi. Työssä tarkennetaan lämpötilojen, kanavapaineiden ja lämmöntalteenottolaitteiston huurtumisen simulointia.
Työssä esitetään simulaation toimita kaikissa keskuksen pisteissä ja esitellään, mitä seurauksia eri olosuhteiden muuttamisella on. Tätä osaa voidaan käyttää opiskelun tukimateriaalina, jotta voidaan seurata, toimiiko oppilaan tuottama ohjelma oikealla tavalla.
Ympäristön kokonaisuus kattaa tavallisen ilmanvaihtokoneen toiminnan ja toteutus onnistui suunnitelmien mukaisesti. Simulaatiosovellusta voidaan kehittää tarkemmaksi ja erilaisia muuttujia on mahdollista lisätä sovellukseen tarpeen tullen. Simulaatiosovelluksen toiminnassa on mahdollista ottaa huomioon aina enemmän muuttujia, jolloin simulaatiosta voidaan tulevaisuudessa saada tarkempi ja vielä enemmän oikean maailman olosuhteita kuvaava.
Oppimisympäristön kokoonpanoon kuuluvat Siemens Oy:n automaatioalakeskus, PXC4-säädin ja ABTSite-ohjelmointityökalu. Ennen oppimisympäristön luomista nykyisen rakennusautomaatio-opetuksen tilannetta kartoitettiin haastattelujen avulla. Teams videopuheluiden välityksellä suoritettujen haastattelujen perusteella selkeimpänä ongelmana on vähäinen aika, jolloin oppilas pystyy saamaan henkilökohtaista tukea opettajalta. Haastattelujen perusteella työ toteutettiin keskittyen itsenäisen opiskelun tukemiseen.
Opinnäytetyö keskittyy pääasiassa simulaatiosovellukseen, jolla järjestelmällistä ilmanvaihtokonetta pyöritetään. Simulaatio-osa on suuntaa antava, mutta se on toteutettu fysikaalisten kaavojen avulla toimimaan samalla tavalla kuin oikeakin ilmanvaihtokone toimisi. Työssä tarkennetaan lämpötilojen, kanavapaineiden ja lämmöntalteenottolaitteiston huurtumisen simulointia.
Työssä esitetään simulaation toimita kaikissa keskuksen pisteissä ja esitellään, mitä seurauksia eri olosuhteiden muuttamisella on. Tätä osaa voidaan käyttää opiskelun tukimateriaalina, jotta voidaan seurata, toimiiko oppilaan tuottama ohjelma oikealla tavalla.
Ympäristön kokonaisuus kattaa tavallisen ilmanvaihtokoneen toiminnan ja toteutus onnistui suunnitelmien mukaisesti. Simulaatiosovellusta voidaan kehittää tarkemmaksi ja erilaisia muuttujia on mahdollista lisätä sovellukseen tarpeen tullen. Simulaatiosovelluksen toiminnassa on mahdollista ottaa huomioon aina enemmän muuttujia, jolloin simulaatiosta voidaan tulevaisuudessa saada tarkempi ja vielä enemmän oikean maailman olosuhteita kuvaava.