Huolintaliikkeen asiakkaiden ostokäyttäytyminen: case Oy SNcargo Ltd.
Ståhle, Atte (2022)
Ståhle, Atte
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205098049
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205098049
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin huolintaliikkeen asiakasyritysten ostokäyttäytymistä huolintapalveluja ostettaessa. Opinnäytetyön avulla toimeksiantaja, Oy SNcargo Ltd, pystyisi ymmärtämään asiakasyritystensä ostokäyttäytymistä entistä paremmin ja voisi sen perusteella kehittää toimintaansa. Teoriaosaan kerättiin kattavasti tietoa aiheeseen liittyvistä kirjoista, verkkokirjoista, verkkosivuilta ja artikkeleista. Olennaisia aiheita olivat huolinta-ala, Incoterms, kuljetusmuodot, organisatorinen ostokäyttäytyminen, palvelun ostaminen organisaatiossa ja ostokäyttäytymiseen vaikuttavat tekijät. Opinnäytetyön empiirisessä osassa toteutettiin kvalitatiivinen tutkimus, jossa aineistonkeruumenetelmänä käytettiin sähköistä kyselylomaketta. Linkki kyselylomakkeeseen lähetettiin saateviestin kanssa kolmellekymmenelleneljälle Oy SNcargo Ltd:n asiakasyritykselle. Vastauksia saatiin yhteensä 15 kappaletta, eli vastausprosentti oli 44 %. Tutkimustulosten perusteella toimeksiantajan asiakkaat ostavat huolintapalveluja hyvin vaihtelevasti, omaan toimintamalliinsa ja tarpeisiinsa sopivalla tavalla