Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Valmistumisprosessin kehittäminen: case Hämeen ammattikorkeakoulu

Lohtander, Satu (2022)

Avaa tiedosto
Lohtander_Satu.pdf (1.744Mt)
Lataukset: 


Lohtander, Satu
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205098071
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aihe on Hämeen ammattikorkeakoulun (HAMK) toimeksianto tutkintoon johtavan koulutuksen valmistumisprosessin kehittämiseksi ja ammattikorkeakoulujen valmistumisvaiheen opiskelijapalautekyselyn (AVOP) vastausmäärän lisäämiseksi. Valmistumisprosessin kehittäminen on tarpeellista, koska prosessi kaipasi yhtenäistämistä, selkyttämistä ja digitalisoimista. Lisäksi AVOP-kyselyn vastausprosentti on ollut liian alhainen. Hämeen ammattikorkeakoulun strategia ja visio 2030 sisältää tavoitteen opiskelijan ajasta ja paikasta riippumattomista palveluista. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää HAMKin valmistumisprosessia asiakaslähtöiseksi, läpinäkyväksi ja kaikille opiskelijoille tasavertaiseksi prosessiksi sekä digitalisoida valmistumisen hakeminen ajasta ja paikasta riippumattomaksi palveluksi. Valmistumispalvelun käyttöönottoprojektin tarkoituksena oli ottaa käyttöön uusi tietojärjestelmä ja laatia valmistumiseen liittyvät ohjeet kaksikielisenä sekä opiskelijoille että henkilökunnalle. Valmistumisvaiheen ohjausta parannettiin ottamalla käyttöön valmistumiskeskustelu ja laatimalla sisältörunko keskustelulle. AVOP-vastausprosenttia pyrittiin kasvattamaan siirtämällä kyselyyn vastaaminen osaksi valmistumispalvelua.

Opinnäytetyön teoria koostuu ammattikorkeakoulujen rahoitusmallin periaatteista, prosessien jatkuvasta kehittämisestä, leanista, projektinhallinnasta ja digitalisaatiosta. Opinnäytetyö on tehty kehittämistutkimuksena, joka yhdistelee laadullisen ja määrällisen tutkimuksen menetelmiä. Valmistumisprosessia kehitettiin ohjaushenkilöstön kanssa aivoriihessä ja lean-kehittämismenetelmillä, kuten A3-ongelmanratkaisumenetelmällä. Valmistumiskeskustelujen sisältöä kehitettiin ohjaushenkilöstön kanssa pidetyssä työpajassa. AVOP-vastausmäärien muutosta tutkittiin vertailemalla vastausmääriä vuosilta 2019-2021.

Kehittämistyön lopputuloksena saavutettiin uudistettu valmistumisen prosessi, joka sisältää yhtenäiset ohjeet opiskelijoille kaksikielisenä, digitaalisen valmistumispalvelun, valmistumiskeskustelut ja AVOP-kyselyyn vastaamisen järjestelmän kautta. Valmistumispalvelu yhtenäisti käytäntöjä, selkeytti vastuualueita ja on ohjelmistona helppokäyttöinen. Järjestelmän käyttöönottoprojekti pysyi suunnitelman mukaisessa laajuudessa ja aikataulussa. Prosessin kehittämiseen otettiin mukaan henkilökuntaa ja sitoutuminen järjestelmän käyttämiseen on tällä hetkellä erittäin hyvää. Valmistumiskeskustelujen runkoa pidetään hyvänä pohjana valmistumiskeskustelulle. AVOP-kyselyn linkin siirtäminen osaksi valmistumispalvelua nosti HAMKin vastausprosenttia 54.8 % ja tällä tuloksella on parantava vaikutus HAMKin saamaan rahoituksen määrään.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste