Ammatillinen kehittyminen IT-tukihenkilön työssä
Hakkarainen, Teemu (2022)
Hakkarainen, Teemu
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205108184
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205108184
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on päiväkirjatyyppinen opinnäytetyö, jossa seurataan IT-tukihenkilön työtehtäviä. Opinnäytetyö koostuu oman työn lähtötilanteen kuvauksesta, päiväkirjamerkinnöistä ja viikkoanalyyseistä kahdeksan viikon ajalta sekä loppupohdinnoista. Päiväkirjamerkinnät tehtiin jokaiselta arkipäivältä ajalta 31.1. - 25.3.2022. Jokaiselta viikolta muodostettiin päiväkirjamerkintöjen perusteelta viikkoanalyysi. Lopuksi verrattiin lähtötilanteen kuvausta viikkoanalyyseihin ja muodostettiin päätelmät opinnäytetyön aikana tapahtuneesta ammatillisesta kehittymisestä.
Työympäristö on kansainvälisen terveysalan yrityksen helpdesk-tiimi. Työpaikka on yrityksen digitaalisten palveluiden alaisuudessa, johon kuuluu IT-tukipalvelut, kuten ensimmäisen tason tuki helpdesk ja toisen tason tuki lähituki. Helpdesk-tiimissä työskentelee noin 20 henkilöä.
Työnkuvana on tarjota tukipalveluita puhelimitse, sähköisen tukipyyntöjärjestelmän sekä chatin välityksellä yli 20 000:lle yrityksen työntekijälle. Tukipyynnöt liittyvät yrityksen työntekijöiden ongelmiin tietoteknisten laitteiden, käytettävien ohjelmistojen ja järjestelmien sekä käyttäjätunnusten kanssa.
Opinnäytetyön aikana tehtyjen huomioiden ja analyysien perusteella muodostettiin loppupohdinnat seurantajaksolta. Tärkeimpinä huomioina oli oman työtehokkuuden, ongelmanratkaisu-, asiakaspalvelu- ja teknisten taitojen kehittyminen. Seurantajakson aikana ammatillinen osaaminen kehittyi työsuorituksen analysoinnin ja tietoperustasta löydettyjen uusien ratkaisumallien avulla. Ammatillinen kehittyminen oli runsasta kertyneen työkokemuksen ja kehittämiskohteiden löytämisen ansiosta. Tulevaisuudessa tavoitteena on kehittyä ammatillisesti lisää hyödyntämällä opinnäytetyön aikana opittuja asioita ja ratkaisumalleja.
Työympäristö on kansainvälisen terveysalan yrityksen helpdesk-tiimi. Työpaikka on yrityksen digitaalisten palveluiden alaisuudessa, johon kuuluu IT-tukipalvelut, kuten ensimmäisen tason tuki helpdesk ja toisen tason tuki lähituki. Helpdesk-tiimissä työskentelee noin 20 henkilöä.
Työnkuvana on tarjota tukipalveluita puhelimitse, sähköisen tukipyyntöjärjestelmän sekä chatin välityksellä yli 20 000:lle yrityksen työntekijälle. Tukipyynnöt liittyvät yrityksen työntekijöiden ongelmiin tietoteknisten laitteiden, käytettävien ohjelmistojen ja järjestelmien sekä käyttäjätunnusten kanssa.
Opinnäytetyön aikana tehtyjen huomioiden ja analyysien perusteella muodostettiin loppupohdinnat seurantajaksolta. Tärkeimpinä huomioina oli oman työtehokkuuden, ongelmanratkaisu-, asiakaspalvelu- ja teknisten taitojen kehittyminen. Seurantajakson aikana ammatillinen osaaminen kehittyi työsuorituksen analysoinnin ja tietoperustasta löydettyjen uusien ratkaisumallien avulla. Ammatillinen kehittyminen oli runsasta kertyneen työkokemuksen ja kehittämiskohteiden löytämisen ansiosta. Tulevaisuudessa tavoitteena on kehittyä ammatillisesti lisää hyödyntämällä opinnäytetyön aikana opittuja asioita ja ratkaisumalleja.
