Elokuvan tarinan tukeminen elokuvaobjektiivien avulla
Männikkö, Atte (2022)
Männikkö, Atte
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205097874
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205097874
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli selvittää keinoja, kuinka elokuvaaja voi tukea elokuvan tarinaa käyttämällä elokuvaobjektiiveja. Tarkoituksena oli koota tietoa elokuvauksen opiskelijoille ja ammattilaisille elokuvaobjektiivien mahdollisimman monipuolisesta käytöstä. Lisäksi opinnäytetyössä perehdyttiin elokuvaobjektiivien teknisiin ominaisuuksiin ja kuinka ne vaikuttavat elokuvaajan työskentelyyn.
Opinnäytetyöhön kerättiin tietoa verkkosivuilta, haastatteluista, blogikirjoituksista, videoesseistä ja elokuvista. Opinnäytetyötä varten haastateltiin kolmea suomalaista elokuvaajaa: Heikki Färmiä F.S.C., Joonas Pulkkasta F.S.C., Max Smedsiä. Haastatteluista kävi ilmi, että objektiivien testiprosessit olivat heillä saman suuntaiset, mutta jokaisella oli oma tyyli käyttää elokuvaobjektiiveja tarinankerronnassa. Lisäksi suoritin omia objektiivitestejä, joilla havainnollistettiin elokuvaobjektiivien ilmeiden ja polttovälien eroavaisuuksia. Opinnäytetyötäni varten kuvasin kaksi lyhytelokuvaa Sienisoppa (2022) ja Kirje Valmentajalle (2022). Lyhytelokuvissa käytin erilaisia elokuvaobjektiiveja ja keräsin tietoa niistä opinnäytetyötä varten.
Opinnäytetyön loppupuolella selvisi, että mahdollisuuksia elokuvaobjektiivien käyttöön tarinankerronnan tukena on todella paljon. Elokuvaajan on tärkeää tehdä tietoisia päätöksiä elokuvaobjektiiveja valitessaan ja tuntea työkalunsa läpikotaisin.
Opinnäytetyöhön kerättiin tietoa verkkosivuilta, haastatteluista, blogikirjoituksista, videoesseistä ja elokuvista. Opinnäytetyötä varten haastateltiin kolmea suomalaista elokuvaajaa: Heikki Färmiä F.S.C., Joonas Pulkkasta F.S.C., Max Smedsiä. Haastatteluista kävi ilmi, että objektiivien testiprosessit olivat heillä saman suuntaiset, mutta jokaisella oli oma tyyli käyttää elokuvaobjektiiveja tarinankerronnassa. Lisäksi suoritin omia objektiivitestejä, joilla havainnollistettiin elokuvaobjektiivien ilmeiden ja polttovälien eroavaisuuksia. Opinnäytetyötäni varten kuvasin kaksi lyhytelokuvaa Sienisoppa (2022) ja Kirje Valmentajalle (2022). Lyhytelokuvissa käytin erilaisia elokuvaobjektiiveja ja keräsin tietoa niistä opinnäytetyötä varten.
Opinnäytetyön loppupuolella selvisi, että mahdollisuuksia elokuvaobjektiivien käyttöön tarinankerronnan tukena on todella paljon. Elokuvaajan on tärkeää tehdä tietoisia päätöksiä elokuvaobjektiiveja valitessaan ja tuntea työkalunsa läpikotaisin.