Mobiilipelin valmistaminen ja julkaiseminen
Elo, Valtteri (2022)
Elo, Valtteri
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205108214
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205108214
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kerrotaan hyperkasuaalin kaksiulotteisen mobiilipelin tuotantovaiheista ja julkaisemisesta Googlen Play-sovelluskaupassa. Peli on tuotettu Unity-pelimoottorilla ja C#-kielellä. Pelin grafiikat on tuotettu Aseprite-nimisellä tietokoneohjelmalla.
Opinnäytetyö on jaettu teoriaosuuteen ja toiminnalliseen osuuteen. Teoriaosuudessa pyritään rakentamaan tarvittava tietopohja toiminnallisen osuuden tueksi. Toiminnallisessa osuudessa puolestaan kuvataan pelin tuotantovaiheita, rakennetta ja julkaisuprosessia. Lopuksi opinnäytetyössä kerrotaan toiminnallisen osuuden synnyttämistä havainnoista ja päätelmistä.
Teoriaosuudessa kerrotaan ensiksi pelaamisen historiasta ja pelien kehittymisestä ajan saatossa ensimmäisistä pelikonsoleista taskuissa kulkeviksi älypuhelinpeleiksi. Seuraavaksi opinnäytetyössä kerrotaan modernista mobiilipelaamisesta, kehittyneestä laitteistoteknologiasta, ja näiden tuomista mahdollisuuksista pelialalle. Tarkoituksena on luoda tietoperusta, joka selventää pelialustojen kehittymistä ja mobiilialustoihin siirtymistä.
Seuraavaksi teoriaosuudessa käsitellään pelimoottoreita yleisellä tasolla, jonka lisäksi perehdytään yksityiskohtaisesti Unity-pelimoottoriin, jolla opinnäytetyön peli tuotettiin. Tarkoituksena on selkeyttää käsitystä pelimoottoreista ohjelmistoina, sekä korostaa Unity- pelimoottorin ominaisuuksia.
Lopuksi teoriaosuudessa käsitellään Googlen Play-kauppaa, ja pyritään luomaan käsitys Play-kaupasta sovellusjakelun näkökulmasta. Teoriaosuudessa kerrotaan Play-kaupan turvallisuudesta, kehittäjäominaisuuksista sekä strategioista Play-kaupassa menestymiseen. Tarkoituksena on luoda käsitys Play-kaupasta moniulotteisena sovellusalustana.
Toiminnallisessa osuudessa kuvataan pelin tuotantovaiheet ja pelin rakenne. Lisäksi kerrotaan, kuinka pelin pikselitaidetta tuotettiin ja miksi Unity valittiin projektin pelimoottoriksi. Peli on jaettu taustaan, hahmoon, esteisiin, vihollisiin ja käyttöliittymään. Kaikista pelin muodostavista objekteista tullaan kertomaan niiden kehityskaaret ja tuotantoprosessit. Lisäksi toiminnallisessa osuudessa havainnollistetaan, kuinka peli voidaan kaupallistaa mainoksilla.
Julkaisuprosessia käsittelevässä kappaleessa kerrotaan, kuinka peli saatiin vietyä Play- kauppaan, mitä tämä vaatii kehittäjältä ja miten pelin kauppasivu saatiin luotua. Lisäksi sovelluksen julkaisun jälkeisestä kehitystyöstä kerrotaan.
Opinnäytetyö on jaettu teoriaosuuteen ja toiminnalliseen osuuteen. Teoriaosuudessa pyritään rakentamaan tarvittava tietopohja toiminnallisen osuuden tueksi. Toiminnallisessa osuudessa puolestaan kuvataan pelin tuotantovaiheita, rakennetta ja julkaisuprosessia. Lopuksi opinnäytetyössä kerrotaan toiminnallisen osuuden synnyttämistä havainnoista ja päätelmistä.
Teoriaosuudessa kerrotaan ensiksi pelaamisen historiasta ja pelien kehittymisestä ajan saatossa ensimmäisistä pelikonsoleista taskuissa kulkeviksi älypuhelinpeleiksi. Seuraavaksi opinnäytetyössä kerrotaan modernista mobiilipelaamisesta, kehittyneestä laitteistoteknologiasta, ja näiden tuomista mahdollisuuksista pelialalle. Tarkoituksena on luoda tietoperusta, joka selventää pelialustojen kehittymistä ja mobiilialustoihin siirtymistä.
Seuraavaksi teoriaosuudessa käsitellään pelimoottoreita yleisellä tasolla, jonka lisäksi perehdytään yksityiskohtaisesti Unity-pelimoottoriin, jolla opinnäytetyön peli tuotettiin. Tarkoituksena on selkeyttää käsitystä pelimoottoreista ohjelmistoina, sekä korostaa Unity- pelimoottorin ominaisuuksia.
Lopuksi teoriaosuudessa käsitellään Googlen Play-kauppaa, ja pyritään luomaan käsitys Play-kaupasta sovellusjakelun näkökulmasta. Teoriaosuudessa kerrotaan Play-kaupan turvallisuudesta, kehittäjäominaisuuksista sekä strategioista Play-kaupassa menestymiseen. Tarkoituksena on luoda käsitys Play-kaupasta moniulotteisena sovellusalustana.
Toiminnallisessa osuudessa kuvataan pelin tuotantovaiheet ja pelin rakenne. Lisäksi kerrotaan, kuinka pelin pikselitaidetta tuotettiin ja miksi Unity valittiin projektin pelimoottoriksi. Peli on jaettu taustaan, hahmoon, esteisiin, vihollisiin ja käyttöliittymään. Kaikista pelin muodostavista objekteista tullaan kertomaan niiden kehityskaaret ja tuotantoprosessit. Lisäksi toiminnallisessa osuudessa havainnollistetaan, kuinka peli voidaan kaupallistaa mainoksilla.
Julkaisuprosessia käsittelevässä kappaleessa kerrotaan, kuinka peli saatiin vietyä Play- kauppaan, mitä tämä vaatii kehittäjältä ja miten pelin kauppasivu saatiin luotua. Lisäksi sovelluksen julkaisun jälkeisestä kehitystyöstä kerrotaan.