Ahdistuneen preoperatiivisen potilaan kohtaaminen : käsikirjoitus 360°-videoon
Ylistalo, Joel; Löytökorpi, Suvi (2022)
Ylistalo, Joel
Löytökorpi, Suvi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205098032
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205098032
Tiivistelmä
Keskimäärin puolet leikkauspotilaista kärsii preoperatiivisesta ahdistuksesta. Vaikka operaatioon liittyvä jännittyneisyys on luonnollista, saattaa ahdistus aiheuttaa turhaa kärsimystä ja vaikuttaa negatiivisesti potilaan vointiin vielä leikkauksen intra- ja postoperatiivisessa vaiheessa. Sairaanhoitajalla on merkittävä rooli preoperatiivisen ahdistuksen tunnistamisessa ja sen lieventämisessä. Virtuaalisimulaation avulla tämänkaltaisia hoitotilanteita on mahdollista harjoitella potilasturvallisuutta vaarantamatta.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli yhtenäistää tieto ahdistuneen leikkauspotilaan kohtaamisesta, ja luoda kerätyn tiedon pohjalta käsikirjoitus 360°-videoon. Tavoitteena on luodun käsikirjoituksen avulla mahdollistaa tulevaisuudessa opetusvideo, jota voitaisiin jatkossa hyödyntää terveydenhuoltohenkilökunnan koulutuksen edistämiseen. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi 360ViSi-hanke, jossa terveydenhoidon oppimisympäristöjä kehitetään digitaalista teknologiaa hyödyntäen. 360°-videon käsikirjoituksen luomiseksi aihekokonaisuudesta muodostettiin tutkimusongelmat; Mitkä ovat yleisimmät syyt preoperatiiviseen ahdistukseen? Millä keinoin preoperatiivisen potilaan ahdistusta voidaan vähentää? Miten virtuaalisimulaatiota voidaan hyödyntää opetusmenetelmänä ahdistuneen preoperatiivisen potilaan kohtaamisessa?
Opinnäytetyön tutkimusmetodina käytettiin kirjallisuusperustaista metodia, jonka avulla tutkimusongelmiin vastattiin ajankohtaisen ja relevantin tutkimustiedon pohjalta. Preoperatiivisen ahdistuksen yleisimmiksi syiksi osoittautuivat pelot leikkauksen komplikaatioista, kuolemasta, sekä postoperatiivisesta kivusta ja pahoinvoinnista. Preoperatiivista ahdistusta vähensivät parhaiten informaation ja edukaation antaminen, emotionaalinen tuki sekä lääkehoito. Viimeiseen tutkimusongelmaan vastanneen tutkimustiedon mukaan virtuaalisimulaatiot tukevat oppimista etenkin immersion ja interaktiivisuutensa vuoksi. Toimenpiteiden suorittamisen lisäksi virtuaalisimulaatiot harjoittavat opiskelijan päätöksentekoa, kommunikaatiotaitoja sekä kriittistä ajattelua. Näiden tulosten pohjalta muodostettiin käsikirjoitus 360°-videoon. Jatkossa olisi hyödyllistä saada lisää opetusvideoita vastaavanlaisista hoitotilanteista. On average around a half of surgical patients suffer from preoperative anxiety. Even though it is natural to be nervous about the upcoming surgery, anxiousness can cause unnecessary suffering and has negative effects even on intraoperative and postoperative care. Hence the role of the nurse is vital when it comes to encountering and calming a patient with preoperative anxiety. Virtual simulations enable nursing students to practice these types of clinical situations without putting patient safety at risk.
The purpose of this thesis was to combine knowledge on preoperative anxiety and use that gathered information to produce a script for a 360° video. The goal of the thesis is to advance the production of a future 360° video by preparing a script for it. Said video could be used to promote education in health care. The thesis was done on commission for the 360ViSi project which aims to develop learning methodologies in health care by using digital technology. Following research question were developed in order to produce the script; What are the most common causes of preoperative anxiety? What are the best ways to reduce preoperative anxiety? How can virtual simulations be used in teaching about encountering a patient with preoperative anxiety?
Literature-based method was used as the research method of the thesis. The thesis questions were answered based on current and relevant research. The most common causes of preoperative anxiety were fear of complications, death and postoperative pain and nausea. Preoperative anxiety can be reduced with the help of information, education, emotional support and medication. According to the answers to the last question, virtual simulations promote learning by being immersive and interactive. In addition to practicing nursing interventions, simulations also teach critical thinking, communication and decision-making skills. These results served as a basis for the 360° video script. In the future it would be beneficial to create more educational videos on similar patient encounters.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli yhtenäistää tieto ahdistuneen leikkauspotilaan kohtaamisesta, ja luoda kerätyn tiedon pohjalta käsikirjoitus 360°-videoon. Tavoitteena on luodun käsikirjoituksen avulla mahdollistaa tulevaisuudessa opetusvideo, jota voitaisiin jatkossa hyödyntää terveydenhuoltohenkilökunnan koulutuksen edistämiseen. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi 360ViSi-hanke, jossa terveydenhoidon oppimisympäristöjä kehitetään digitaalista teknologiaa hyödyntäen. 360°-videon käsikirjoituksen luomiseksi aihekokonaisuudesta muodostettiin tutkimusongelmat; Mitkä ovat yleisimmät syyt preoperatiiviseen ahdistukseen? Millä keinoin preoperatiivisen potilaan ahdistusta voidaan vähentää? Miten virtuaalisimulaatiota voidaan hyödyntää opetusmenetelmänä ahdistuneen preoperatiivisen potilaan kohtaamisessa?
Opinnäytetyön tutkimusmetodina käytettiin kirjallisuusperustaista metodia, jonka avulla tutkimusongelmiin vastattiin ajankohtaisen ja relevantin tutkimustiedon pohjalta. Preoperatiivisen ahdistuksen yleisimmiksi syiksi osoittautuivat pelot leikkauksen komplikaatioista, kuolemasta, sekä postoperatiivisesta kivusta ja pahoinvoinnista. Preoperatiivista ahdistusta vähensivät parhaiten informaation ja edukaation antaminen, emotionaalinen tuki sekä lääkehoito. Viimeiseen tutkimusongelmaan vastanneen tutkimustiedon mukaan virtuaalisimulaatiot tukevat oppimista etenkin immersion ja interaktiivisuutensa vuoksi. Toimenpiteiden suorittamisen lisäksi virtuaalisimulaatiot harjoittavat opiskelijan päätöksentekoa, kommunikaatiotaitoja sekä kriittistä ajattelua. Näiden tulosten pohjalta muodostettiin käsikirjoitus 360°-videoon. Jatkossa olisi hyödyllistä saada lisää opetusvideoita vastaavanlaisista hoitotilanteista.
The purpose of this thesis was to combine knowledge on preoperative anxiety and use that gathered information to produce a script for a 360° video. The goal of the thesis is to advance the production of a future 360° video by preparing a script for it. Said video could be used to promote education in health care. The thesis was done on commission for the 360ViSi project which aims to develop learning methodologies in health care by using digital technology. Following research question were developed in order to produce the script; What are the most common causes of preoperative anxiety? What are the best ways to reduce preoperative anxiety? How can virtual simulations be used in teaching about encountering a patient with preoperative anxiety?
Literature-based method was used as the research method of the thesis. The thesis questions were answered based on current and relevant research. The most common causes of preoperative anxiety were fear of complications, death and postoperative pain and nausea. Preoperative anxiety can be reduced with the help of information, education, emotional support and medication. According to the answers to the last question, virtual simulations promote learning by being immersive and interactive. In addition to practicing nursing interventions, simulations also teach critical thinking, communication and decision-making skills. These results served as a basis for the 360° video script. In the future it would be beneficial to create more educational videos on similar patient encounters.