Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Älylaitteiden pedagogiikkaa 0-3-vuotiaiden varhaiskasvatuksessa

Hellgren, Riikka (2022)

 
Avaa tiedosto
Hellgren_Riikka.pdf (1.208Mt)
Lataukset: 


Hellgren, Riikka
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205098004
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä yksityisen päiväkotiketjun kanssa. Kyseessä oli määrällinen tutkimus, jossa e-kyselylomakkeella kerättiin vastauksia 0–3-vuotiaiden ryhmissä työskenteleviltä aikuisilta. Vastauksia tuli yhteensä 39, ja niitä avataan työssä kuvioiden ja taulukoiden avulla sekä vertailemalla tunnuslukuja, kuten keskiarvoa ja keskihajontaa.

Työn tarkoituksena oli kartoittaa yksityisen päiväkotiyrityksen 0–3-vuotiaiden ryhmissä tapahtuvaa älylaitteiden käyttöä ja sen pedagogiikkaa. Tavoitteena oli tuottaa yritykselle tietoa lapsiryhmien älylaitteiden käytöstä sekä työntekijöiden asenteesta ja osaamisesta. Älylaitteiden pedagogiikkaa pohjustetaan tekstissä teorialla laaja-alaisesta osaamisesta, monilukutaidosta ja tieto- ja viestintäteknisestä osaamisesta.

Ensimmäinen tutkimuskysymys koski ryhmien käytössä olevia älylaitteita, joista yleisimmät olivat tabletti, älypuhelin ja tietokone. Aikuisten aika laitteella kului yhteydenpitoon ja toiminnan suunnitteluun. Aikuisten käyttämä laite oli yleensä älypuhelin tai tietokone. Lapsilla yleistä oli musiikin kuuntelu sekä videoiden ja kuvien katselu tabletilla. Toinen tutkimuskysymys koski pedagogiikan toteutumista älylaitteiden käytössä, jota kartoitettiin Likert-kysymysten avulla. Kyselystä saadun kokonaiskuvan perusteella vastaajien ryhmissä lasten älylaitteiden käyttö oli vähäistä, mutta yleisesti asenne laitteita kohtaan oli myönteinen. Työn liitteenä on vastaukset kolmanteen tutkimuskysymykseen, joka koskee vastaajien parhaita ideoita älylaitteiden käyttöön.

Vastausten määrä kyselyyn ei anna kattavaa kuvaa 0–3-vuotiaiden ryhmien älylaitteiden käytöstä. Työstä olisi kuitenkin kiinnostavaa ottaa rajauksia, joista voisi tehdä uuden tutkimuksen, esimerkiksi sukupuolisen tasa-arvon toteutuminen älylaitteiden käytössä varhaiskasvatuksessa. Yleisesti varhaiskasvatuksessa asenne älylaitteita kohtaan voi rajoittua olettamuksiin pelaamisesta tai musiikin kuuntelusta, mutta laitteiden avulla voidaan tehdä luovasti paljon muutakin.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste