Henkilöohjaaminen ei-fiktiivisissä tuotannoissa
Knaapila, Tuomo (2022)
Knaapila, Tuomo
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205098078
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205098078
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyöni käsitteli henkilöohjaamisen roolia ja tärkeyttä. Henkilöohjaamista ei tarvita ainoastaan fiktiivisissä produktioissa, joissa esiintyvät ammattinäyttelijät. Henkilöohjaamisella on erityisen tärkeä merkitys esimerkiksi realitytuotannoissa, joissa esiintyjät saattavat olla kokemattomia. Esiintyjiä ohjaavat varsinaisen ohjaajan lisäksi myös tuottaja ja joskus joku muukin työryhmän jäsen.
Kokemattomalla esiintyjällä ei välttämättä ole tietoa tuotantojen käytännöistä ja lainalaisuuksista, joten hänen ohjaamisensa täytyy aloittaa perusasioista.
Työssä käsiteltiin aluksi ohjaamisen perusteita, minkä jälkeen syvennyttiin henkilöohjaamiseen tuotannon eri vaiheissa. Tutkielmaani kokoamassani aineistossa korostuu henkilöohjaamisen tärkeys myös esituotannossa, sillä se saattaa olla jopa tärkein vaihe ohjaajan työssä. Käyn läpi, millaisin ammattilaisen ohjein ja sosiaalisin rohkaisukeinoin ohjaaja voi opastaa ja tukea esiintyjää. On myös tarpeen, että erityisesti kokemattomalle esiintyjälle annetaan opastusta produktion jälkeistä aikaa varten, sillä hän voi kohdata yllättävää julkisuutta esiintymisensä jälkeen.
Kokemattomalla esiintyjällä ei välttämättä ole tietoa tuotantojen käytännöistä ja lainalaisuuksista, joten hänen ohjaamisensa täytyy aloittaa perusasioista.
Työssä käsiteltiin aluksi ohjaamisen perusteita, minkä jälkeen syvennyttiin henkilöohjaamiseen tuotannon eri vaiheissa. Tutkielmaani kokoamassani aineistossa korostuu henkilöohjaamisen tärkeys myös esituotannossa, sillä se saattaa olla jopa tärkein vaihe ohjaajan työssä. Käyn läpi, millaisin ammattilaisen ohjein ja sosiaalisin rohkaisukeinoin ohjaaja voi opastaa ja tukea esiintyjää. On myös tarpeen, että erityisesti kokemattomalle esiintyjälle annetaan opastusta produktion jälkeistä aikaa varten, sillä hän voi kohdata yllättävää julkisuutta esiintymisensä jälkeen.