Markkinointiviestintäsuunnitelma yritykselle Minas Oy
Huuhtanen, Saana (2022)
Huuhtanen, Saana
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205108247
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205108247
Tiivistelmä
Opinnäytetyö oli markkinointiviestintäsuunnitelma toimeksiantona yritykseltä Minas Oy, missä vietin kolme kuukautta työharjoittelussa. Minas Oy järjestää elämyspäiviä, kursseja, retkiä, leirejä, talutusratsastusta ja vaunu- sekä rekiajeluja ’’Hevonen ystävänä’’ -teemalla. Tavoitteena oli Minas Oy:lle sopivan markkinointiviestintäsuunnitelman luominen, joka lisäisi yrityksen myyntiä. Tässä suunnitelmassa tuotiin esille erilaisia vaihtoehtoja, joilla yrityksen näkyvyyttä voisi parantaa ja näin kiihdyttää kassavirtaa. Suunnitelman avulla resursseja osataan kohdistaa toimintoihin, jotka ovat mahdollisimman tehokkaita ja hyödyllisiä yritykselle.
Teoreettisessa viitekehyksessä (luvut 2 ja 3) käytiin läpi markkinointiviestinnän merkitystä liike-toiminnassa: eri malleja ja käsitteitä, sekä miten markkinointiviestintäsuunnitelma konkreettisesti tehdään ja toteutetaan. Opinnäytetyö päätettiin pohdintaan. Tärkeä lähde opinnäytetyön teorialle oli Karjaluodon (2010) ’’Digitaalinen markkinointiviestintä: esimerkkejä parhaista käytännöistä yritys- ja kuluttajamarkkinointiin’’.
Opinnäytetyön tiedonkeruumenetelminä käytettiin sekundaaridataa, kyselylomaketta (liite 1) ja avointa haastattelua. Käytetyssä kyselylomakkeessa oli yhdistelmä strukturoituja ja avoimia kysymyksiä, joka lähetettiin Minas Oy:n asiakkaille 30.3.2022. Kyselyyn vastasi kuuden päivän aikana 20 henkilöä. Kyselyn tarkoituksena oli antaa syvempää ymmärrystä asiakkaiden mielipiteistä ja toiveista, jotta saatiin aikaan hyvä markkinointiviestintäsuunnitelma. Haastattelu käytiin Minas Oy:n omistajan Päivi Kärkkäisen kanssa 24.3.2022, jolloin käytiin läpi asiakaspersoonia ja Minas Oy:n toiminnan lähtökohtia sekä tavoitteita. Kyseessä oli teemahaastattelu ja teemat, joiden pohjalta haastattelu käytiin, olivat asiakasymmärryksen kehittäminen ja asiakaspersoonat, yrityksen toimintaympäristö ja yleinen toiminta, sekä tavoitteet.
Kyselylomakkeeseen vastanneista valtaosa oli naisia, ja joukosta löytyi kaiken ikäisiä. 30 % asui Helsingissä, 35 % Espoossa ja 15 % Vantaalla. 25 % vastanneista löysi Minas Oy:n kuulemalla siitä ystävältä, loput Facebookin kautta. Lähes neljäsosa vastaajista päätti käyttää Minas Oy:n palveluita täysin hevosten lajityypillisen elämän ja pehmeiden arvojen vuoksi. Suurin osa vastaajista toivoi Minas Oy:n jakavan julkaisuja Facebookissa ja verkkosivuilla. Instagram oli toiseksi suosituin vastaus ja kolmantena uutiskirje. Vastanneista kaksi henkilöä ei käyttäisi Minas Oy:n palveluita uudestaan.
Kuvitteelliset asiakaspersoonat vastasivat hyvin Minas Oy:n asiakaskuntaa. Olisi tärkeää kasvattaa ihmisten tietoisuutta Minas Oy:stä myös muiden kanavien kuin Facebookin kautta, sekä painottaa hevosten lajityypillistä elämää markkinointiviestinnässä. Minas Oy:n kannattaa myös jatkaa markkinointiviestintää Facebookissa ja Instagramissa, sekä harkita esimerkiksi kuukausittaisen, sähköpostissa jaettavan uutiskirjeen luomista.
Teoreettisessa viitekehyksessä (luvut 2 ja 3) käytiin läpi markkinointiviestinnän merkitystä liike-toiminnassa: eri malleja ja käsitteitä, sekä miten markkinointiviestintäsuunnitelma konkreettisesti tehdään ja toteutetaan. Opinnäytetyö päätettiin pohdintaan. Tärkeä lähde opinnäytetyön teorialle oli Karjaluodon (2010) ’’Digitaalinen markkinointiviestintä: esimerkkejä parhaista käytännöistä yritys- ja kuluttajamarkkinointiin’’.
Opinnäytetyön tiedonkeruumenetelminä käytettiin sekundaaridataa, kyselylomaketta (liite 1) ja avointa haastattelua. Käytetyssä kyselylomakkeessa oli yhdistelmä strukturoituja ja avoimia kysymyksiä, joka lähetettiin Minas Oy:n asiakkaille 30.3.2022. Kyselyyn vastasi kuuden päivän aikana 20 henkilöä. Kyselyn tarkoituksena oli antaa syvempää ymmärrystä asiakkaiden mielipiteistä ja toiveista, jotta saatiin aikaan hyvä markkinointiviestintäsuunnitelma. Haastattelu käytiin Minas Oy:n omistajan Päivi Kärkkäisen kanssa 24.3.2022, jolloin käytiin läpi asiakaspersoonia ja Minas Oy:n toiminnan lähtökohtia sekä tavoitteita. Kyseessä oli teemahaastattelu ja teemat, joiden pohjalta haastattelu käytiin, olivat asiakasymmärryksen kehittäminen ja asiakaspersoonat, yrityksen toimintaympäristö ja yleinen toiminta, sekä tavoitteet.
Kyselylomakkeeseen vastanneista valtaosa oli naisia, ja joukosta löytyi kaiken ikäisiä. 30 % asui Helsingissä, 35 % Espoossa ja 15 % Vantaalla. 25 % vastanneista löysi Minas Oy:n kuulemalla siitä ystävältä, loput Facebookin kautta. Lähes neljäsosa vastaajista päätti käyttää Minas Oy:n palveluita täysin hevosten lajityypillisen elämän ja pehmeiden arvojen vuoksi. Suurin osa vastaajista toivoi Minas Oy:n jakavan julkaisuja Facebookissa ja verkkosivuilla. Instagram oli toiseksi suosituin vastaus ja kolmantena uutiskirje. Vastanneista kaksi henkilöä ei käyttäisi Minas Oy:n palveluita uudestaan.
Kuvitteelliset asiakaspersoonat vastasivat hyvin Minas Oy:n asiakaskuntaa. Olisi tärkeää kasvattaa ihmisten tietoisuutta Minas Oy:stä myös muiden kanavien kuin Facebookin kautta, sekä painottaa hevosten lajityypillistä elämää markkinointiviestinnässä. Minas Oy:n kannattaa myös jatkaa markkinointiviestintää Facebookissa ja Instagramissa, sekä harkita esimerkiksi kuukausittaisen, sähköpostissa jaettavan uutiskirjeen luomista.