A Collective Case Study of Emotional Intelligence in Leadership and its impact on Employee Retention
Takala Helo, Emilia (2022)
Takala Helo, Emilia
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205108229
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205108229
Tiivistelmä
Hyvien työntekijöiden pitäminen on haaste monille yrityksille tänä päivänä, etenkin kun henkilöstön vaihtuvuus on systemaattisessa nousussa. Korkea vaihtuvuus voi lisätä suoria kustannuksia, kuten rekrytointi-, hallinto- ja koulutuskustannuksia, mutta se voi kasvattaa myös välillisiä kustannuksia ja vaikuttaa yrityskulttuuriin ja työntekijöiden moraaliin. Toisaalta korkea työntekijöiden pysyvyys vaikuttaa myönteisesti liiketoiminnan tulokseen parantuneen tuottavuuden ja paremman brändin maineen kautta. Johtajuus voi vaikuttaa syihin, miksi henkilö saattaa lähteä työstään, minkä vuoksi jokaisella yrityksellä tulisi olla käytössään toimiva ja johtamistyöhön sidottu työntekijöiden pysyvyysstrategia.
Tärkeimmät poiminnat tästä työstä ovat kolmitahoiset. Yhtäältä tunneäly - kyky ymmärtää ja hallita omia ja muiden tunteita - on merkittävä johtajuuden osatekijä, jolla on suora vaikutus työntekijöiden pysymiseen. Toisaalta kaikki tunneälyn taidot eivät merkitse yhtä paljon kun tarkastellaan syitä työstä lähtemiseen: tietyt tunneälyn taidot ovat huomattavasti tärkeämpiä kuin toiset. Kolmanneksi tunneälyä voidaan oppia. Vaikka tässä työssä käsitelty EQ-koulutusohjelma on suunniteltu markkinointijohtajille, siitä voi olla hyötyä kaikille henkilöille, tiimeille tai yrityksille, jotka haluavat tulla tietoisemmiksi tunneälystä, parantaa tunneälykkyysosamääräänsä tai käyttää tunneälyä vahvistaakseen työntekijöidensä pysyvyyttä. Ohjelman soveltaminen käytäntöön on helppoa ja vaatii vain aikaa. Tunneälyn harjoittaminen jokapäiväisessä elämässä on myös kustannustehokas tapa parantaa tuottavuutta, työtyytyväisyyttä ja yleistä onnellisuutta työpaikalla. Employee retention is a challenge to many companies today as staff turnover is on a systematic rise. Low employee retention can accumulate direct costs, such as high recruitment, administration, and training costs, however, it can also have indirect costs and affect company culture and employee morale. Conversely, the ability to keep talented and motivated staff is shown to have a positive impact on the business performance through improved productivity and better brand reputation. Leadership can affect the reasons why a person might leave a job which is why every company should have an effective retention strategy in place that is tied together with the leadership practice. The most important take-aways from this Master's Thesis are three-fold. Firstly, emotional intelligence - the ability to understand and manage one's own and others' emotions - is a significant factor of leadership that has a direct impact on employee retention. Secondly, not all emotional intelligence skills count towards the risk of leaving: selected emotional intelligence skills are notably more important. Finally, emotional intelligence can be learnt. Although the EQ training program was designed for marketing leaders, it can benefit any person, team, or company who wants to become more aware of emotional intelligence, improve their EQ scores, and use emotional intelligence to strengthen their employee retention. Its application to practice is easy and it only requires time. Practicing emotional intelligence in everyday life is also a cost-effective way to improve productivity, job satisfaction, and overall happiness in a workplace.
Tärkeimmät poiminnat tästä työstä ovat kolmitahoiset. Yhtäältä tunneäly - kyky ymmärtää ja hallita omia ja muiden tunteita - on merkittävä johtajuuden osatekijä, jolla on suora vaikutus työntekijöiden pysymiseen. Toisaalta kaikki tunneälyn taidot eivät merkitse yhtä paljon kun tarkastellaan syitä työstä lähtemiseen: tietyt tunneälyn taidot ovat huomattavasti tärkeämpiä kuin toiset. Kolmanneksi tunneälyä voidaan oppia. Vaikka tässä työssä käsitelty EQ-koulutusohjelma on suunniteltu markkinointijohtajille, siitä voi olla hyötyä kaikille henkilöille, tiimeille tai yrityksille, jotka haluavat tulla tietoisemmiksi tunneälystä, parantaa tunneälykkyysosamääräänsä tai käyttää tunneälyä vahvistaakseen työntekijöidensä pysyvyyttä. Ohjelman soveltaminen käytäntöön on helppoa ja vaatii vain aikaa. Tunneälyn harjoittaminen jokapäiväisessä elämässä on myös kustannustehokas tapa parantaa tuottavuutta, työtyytyväisyyttä ja yleistä onnellisuutta työpaikalla.