Instagram tukena Suomen Virallisen Listan markkinoinnissa
Viinikka, Johanna (2022)
Viinikka, Johanna
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205108258
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205108258
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä perehdytään musiikkialalla tärkeässä osassa olevaan Suomen Viralliseen Listaan ja selvitetään, millainen sisältö kiinnostaa Listan tämänhetkisiä sekä potentiaalisia seuraajia. Toimeksiantajana toimii Musiikki-tuottajat – IFPI Finland ry.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus, jossa käytetään osana menetelmätri-angulaatiota. Tutkimuksessa benchmarkataan eli tehdään vertailuanalyysiä. Struktuurisella verkkokyselyllä havainnollistetaan muiden vastaavien sivustojen toimivuutta ja tutkitaan mitä Suomen Virallisen Listan seuraajat haluavat nähdä sosiaalisessa mediassa. Millä keinoin tavoitetaan enemmän yleisöä ja sitoute-taan tämänhetkisiä seuraajia.
Vertailuanalyysin avulla päädyttiin tutkimuksessa keskittymään sosiaalisen median kanavista Instagramiin. Instagramin kuvien käyttö sekä videomahdollisuus sopivat hyvin artistien ja yhtyeiden esiin tuomiseen. Kysely tehtiin käyttämällä Zeff-verkkoalustaa ja analysointi onnistui Zeffin oman palvelun avulla tarkasti.
Opinnäytetyössä seurattiin kahta kansainvälisesti menestynyttä vastaavaa Listaa, Official Chartsia sekä Billboardia, Instagramissa. Zeff-verkkoalustalla teh-dyssä kyselyssä vastaajat koostuivat Suomen Virallisen Listan uutiskirjeen tilaajista, markkinatyöryhmästä, Musiikkituottajien jäsenistä sekä sosiaalisen median seuraajista. Kyselyyn saatiin vastauksia yhteensä 73 kpl.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että havainnoinnin ja verkkokyselyn vastaukset tukevat toisiaan ja luovat yhdessä tuloksia, joita voidaan hyödyntää Listan sosiaalisen median markkinoinnissa. Menetelmät osoittivat, että seuraajat odottavat Listalta esimerkiksi vanhojen muistojen esiintuomista sekä tiheämpää julkaisua.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus, jossa käytetään osana menetelmätri-angulaatiota. Tutkimuksessa benchmarkataan eli tehdään vertailuanalyysiä. Struktuurisella verkkokyselyllä havainnollistetaan muiden vastaavien sivustojen toimivuutta ja tutkitaan mitä Suomen Virallisen Listan seuraajat haluavat nähdä sosiaalisessa mediassa. Millä keinoin tavoitetaan enemmän yleisöä ja sitoute-taan tämänhetkisiä seuraajia.
Vertailuanalyysin avulla päädyttiin tutkimuksessa keskittymään sosiaalisen median kanavista Instagramiin. Instagramin kuvien käyttö sekä videomahdollisuus sopivat hyvin artistien ja yhtyeiden esiin tuomiseen. Kysely tehtiin käyttämällä Zeff-verkkoalustaa ja analysointi onnistui Zeffin oman palvelun avulla tarkasti.
Opinnäytetyössä seurattiin kahta kansainvälisesti menestynyttä vastaavaa Listaa, Official Chartsia sekä Billboardia, Instagramissa. Zeff-verkkoalustalla teh-dyssä kyselyssä vastaajat koostuivat Suomen Virallisen Listan uutiskirjeen tilaajista, markkinatyöryhmästä, Musiikkituottajien jäsenistä sekä sosiaalisen median seuraajista. Kyselyyn saatiin vastauksia yhteensä 73 kpl.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että havainnoinnin ja verkkokyselyn vastaukset tukevat toisiaan ja luovat yhdessä tuloksia, joita voidaan hyödyntää Listan sosiaalisen median markkinoinnissa. Menetelmät osoittivat, että seuraajat odottavat Listalta esimerkiksi vanhojen muistojen esiintuomista sekä tiheämpää julkaisua.