Kulttuurisesti moninaisten perheiden osallisuus varhaiskasvatuksessa
Niemistö, Kati (2022)
Niemistö, Kati
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205098148
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205098148
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on kulttuurisesti moninaisten perheiden osallisuus varhaiskasvatuksessa. Tavoitteena on tuoda esille, miten monikulttuuristen perheiden osallisuus toteutuu varhaiskasvatuksen arjessa ja mitä haasteita tähän liittyy. Tarkoituksena on tuoda esiin jo toimivia käytänteitä ja uusia ideoita osallisuuden toteuttamiseen sekä mahdolliset kehittämiskohteet. Perheiden osallisuuden toteutumista on tarkasteltu erityisesti varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmasta. Tutkimusote on laadullinen. Koronatilanteen vuoksi aineisto on kerätty sähköpostikyselyn avulla. Kyselyyn on vastannut kahden päiväkodin varhaiskasvatuksen opettajat, joita on yhteensä yhdeksän.
Haastattelun vastauksissa korostuu monikulttuurisuuskoulutuksen tärkeys. Suurimpana haasteena saatujen vastauksien perusteella koetaan yhteisen kielen puute, joka vaikeuttaa kommunikaatiota ja ymmärtämistä. Internetin käännösohjelmat ja kuvatuki auttavat varhaiskasvattajia sekä huoltajia kommunikoinnissa ja toistensa ymmärtämisessä. Kulttuurilliset ja uskonnolliset erot koetaan myös haasteellisina varhaiskasvatuksen arjessa. Hyvinä puolina pidetään kulttuurin oppimista ja päiväkodissa olevien lasten tutustumista muihin kulttuureihin. Monikulttuurisuus nähdään ennen kaikkea voimavarana.
Saadut vastaukset osoittavat, että monikulttuuristen perheiden osallisuuden toteutumiseen varhaiskasvatuksessa liittyy haasteita. Vastauksista voi päätellä, että koulutukset edistävät positiivisempaa suhtautumista kulttuurisesti moninaisiin perheisiin. Haastatteluista saadut vastaukset eivät ole yleistettävissä otannan pienen määrän ja paikallisuuden vuoksi.
Haastattelun vastauksissa korostuu monikulttuurisuuskoulutuksen tärkeys. Suurimpana haasteena saatujen vastauksien perusteella koetaan yhteisen kielen puute, joka vaikeuttaa kommunikaatiota ja ymmärtämistä. Internetin käännösohjelmat ja kuvatuki auttavat varhaiskasvattajia sekä huoltajia kommunikoinnissa ja toistensa ymmärtämisessä. Kulttuurilliset ja uskonnolliset erot koetaan myös haasteellisina varhaiskasvatuksen arjessa. Hyvinä puolina pidetään kulttuurin oppimista ja päiväkodissa olevien lasten tutustumista muihin kulttuureihin. Monikulttuurisuus nähdään ennen kaikkea voimavarana.
Saadut vastaukset osoittavat, että monikulttuuristen perheiden osallisuuden toteutumiseen varhaiskasvatuksessa liittyy haasteita. Vastauksista voi päätellä, että koulutukset edistävät positiivisempaa suhtautumista kulttuurisesti moninaisiin perheisiin. Haastatteluista saadut vastaukset eivät ole yleistettävissä otannan pienen määrän ja paikallisuuden vuoksi.