Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Tunnekasvatus Lapuan kaupungin varhaiskasvatuksessa

Mansikkamäki, Mari; Sulkakoski, Sofia (2022)

 
Avaa tiedosto
Mansikkamaki _Sulkakoski.pdf (498.7Kt)
Lataukset: 


Mansikkamäki, Mari
Sulkakoski, Sofia
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205108384
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten tunnekasvatus toteutuu 1–5-vuotiailla lapsilla Lapuan kaupungin varhaiskasvatuksessa varhaiskasvattajien näkökulmasta. Tavoitteena oli selvittää, miten varhaiskasvattajat toteuttavat tunnekasvatusta ja kokevatko he sen merkitykselliseksi. Opinnäytetyössä haluttiin myös saada selville, minkälaisia myönteisiä vaikutuksia tunnekasvatuksella on ja onko tunnekasvatuksen toteuttamisessa jotain kehitettävää.


Opinnäytetyön teoriaosuudessa olemme määritelleet tunnekasvatusta, tunnetaitoja ja tunteita. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä toimivat teemahaastattelut. Tutkimukseen osallistui neljä varhaiskasvatuksen opettajaa ja viisi varhaiskasvatuksen hoitajaa. Lapuan varhaiskasvatuksen kolmesta eri päiväkodista. Kirjallista haastattelumateriaalia saatiin yhteensä 58 sivua. Haastattelut toteutettiin 17.2-2.3.2022 yksilö- ja pariteemahaastatteluina. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia.


Tutkimuksen tulokset osoittavat, että tunnekasvatus toteutuu hyvin Lapuan varhaiskasvatuksessa. Tunnekasvatus oli kaikille varhaiskasvattajille tuttua, ja he osasivat määritellä, mitä se on ja mitä sillä tarkoitetaan. Varhaiskasvattajat kokevat tunnekasvatuksen tärkeäksi osaksi varhaiskasvatusta ja he kokevat tunnekasvatuksella olevan merkitystä lapsen tulevaisuuden kannalta. Tuloksissa ilmeni, että tunnekasvatusta toteutetaan sekä arkipäiväisissä tilanteissa että suunnitelluilla tuokioilla. Tutkimuksen tuloksissa ilmenee että, yhtenä haasteena tunnekasvatuksen toteuttamiselle pidetään kiirettä varhaiskasvatuksen arjessa. Tuloksissa nousi esille kehityskohteita tunnekasvatuksen toteuttamiseen. Varhaiskasvattajat nostivat kehittämiskohteiksi tiiviimmän yhteistyön kodin kanssa, koulutusten lisäämisen Lapuan kaupungissa ja ryhmäkohtaisten materiaalien hankkimisen. Kaikki varhaiskasvattajat kokivat tunnekasvatuksen vaikuttavan myönteisesti lapsen elämään.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste