Tunnekasvatus Lapuan kaupungin varhaiskasvatuksessa
Mansikkamäki, Mari; Sulkakoski, Sofia (2022)
Mansikkamäki, Mari
Sulkakoski, Sofia
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205108384
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205108384
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten tunnekasvatus toteutuu 1–5-vuotiailla lapsilla Lapuan kaupungin varhaiskasvatuksessa varhaiskasvattajien näkökulmasta. Tavoitteena oli selvittää, miten varhaiskasvattajat toteuttavat tunnekasvatusta ja kokevatko he sen merkitykselliseksi. Opinnäytetyössä haluttiin myös saada selville, minkälaisia myönteisiä vaikutuksia tunnekasvatuksella on ja onko tunnekasvatuksen toteuttamisessa jotain kehitettävää.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa olemme määritelleet tunnekasvatusta, tunnetaitoja ja tunteita. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä toimivat teemahaastattelut. Tutkimukseen osallistui neljä varhaiskasvatuksen opettajaa ja viisi varhaiskasvatuksen hoitajaa. Lapuan varhaiskasvatuksen kolmesta eri päiväkodista. Kirjallista haastattelumateriaalia saatiin yhteensä 58 sivua. Haastattelut toteutettiin 17.2-2.3.2022 yksilö- ja pariteemahaastatteluina. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että tunnekasvatus toteutuu hyvin Lapuan varhaiskasvatuksessa. Tunnekasvatus oli kaikille varhaiskasvattajille tuttua, ja he osasivat määritellä, mitä se on ja mitä sillä tarkoitetaan. Varhaiskasvattajat kokevat tunnekasvatuksen tärkeäksi osaksi varhaiskasvatusta ja he kokevat tunnekasvatuksella olevan merkitystä lapsen tulevaisuuden kannalta. Tuloksissa ilmeni, että tunnekasvatusta toteutetaan sekä arkipäiväisissä tilanteissa että suunnitelluilla tuokioilla. Tutkimuksen tuloksissa ilmenee että, yhtenä haasteena tunnekasvatuksen toteuttamiselle pidetään kiirettä varhaiskasvatuksen arjessa. Tuloksissa nousi esille kehityskohteita tunnekasvatuksen toteuttamiseen. Varhaiskasvattajat nostivat kehittämiskohteiksi tiiviimmän yhteistyön kodin kanssa, koulutusten lisäämisen Lapuan kaupungissa ja ryhmäkohtaisten materiaalien hankkimisen. Kaikki varhaiskasvattajat kokivat tunnekasvatuksen vaikuttavan myönteisesti lapsen elämään.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa olemme määritelleet tunnekasvatusta, tunnetaitoja ja tunteita. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä toimivat teemahaastattelut. Tutkimukseen osallistui neljä varhaiskasvatuksen opettajaa ja viisi varhaiskasvatuksen hoitajaa. Lapuan varhaiskasvatuksen kolmesta eri päiväkodista. Kirjallista haastattelumateriaalia saatiin yhteensä 58 sivua. Haastattelut toteutettiin 17.2-2.3.2022 yksilö- ja pariteemahaastatteluina. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että tunnekasvatus toteutuu hyvin Lapuan varhaiskasvatuksessa. Tunnekasvatus oli kaikille varhaiskasvattajille tuttua, ja he osasivat määritellä, mitä se on ja mitä sillä tarkoitetaan. Varhaiskasvattajat kokevat tunnekasvatuksen tärkeäksi osaksi varhaiskasvatusta ja he kokevat tunnekasvatuksella olevan merkitystä lapsen tulevaisuuden kannalta. Tuloksissa ilmeni, että tunnekasvatusta toteutetaan sekä arkipäiväisissä tilanteissa että suunnitelluilla tuokioilla. Tutkimuksen tuloksissa ilmenee että, yhtenä haasteena tunnekasvatuksen toteuttamiselle pidetään kiirettä varhaiskasvatuksen arjessa. Tuloksissa nousi esille kehityskohteita tunnekasvatuksen toteuttamiseen. Varhaiskasvattajat nostivat kehittämiskohteiksi tiiviimmän yhteistyön kodin kanssa, koulutusten lisäämisen Lapuan kaupungissa ja ryhmäkohtaisten materiaalien hankkimisen. Kaikki varhaiskasvattajat kokivat tunnekasvatuksen vaikuttavan myönteisesti lapsen elämään.
