Mikroyrityksen digitaalisen markkinoinnin opas
Liimatainen, Ida (2022)
Liimatainen, Ida
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205108364
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205108364
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin Viitasaaren, Pihtiputaan, Kivijärven ja Kinnulan alueen mikroyrittäjien digitaalisen markkinoinnin tämänhetkistä tasoa sekä suurimpia haasteita. Tutkimuksen tavoitteena oli luoda mikroyrittäjille käyttöön digitaalisen markkinoinnin opas.
Tutkimus toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä käyttäen kvantitatiivista sekä kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen aineisto kerättiin Webropol-verkkokyselyllä sekä puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Haastattelu toteutettiin ryhmässä verkon välityksellä maaliskuussa 2022. Haastateltavat olivat tutkimusalueen mikroyrittäjiä.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä avattiin digitaalisen markkinoinnin käsitettä sekä keinoja ja perehdyttiin digitaalisen markkinoinnin suunnittelemiseen SOSTAC-mallin kautta. Lisäksi tuotiin esiin sitä, millainen on hyvä opas. Tutkimuksen tietoperusta koostui alan kirjal- lisuudesta, tutkimusartikkeleista, asiantuntijoiden julkaisuista sekä muista tutkimukselle relevanteista verkkolähteistä.
Tutkimustulokset osoittavat, että useat tutkimusalueen yrittäjät toteuttavat digitaalista markkinointia jollain tavalla ja ovat kiinnostuneita myös kehittämään sitä paremmaksi. Tutkimus toi ilmi myös sen, ettei suurimmalla osalla yrittäjistä ole digitaalisen markkinoinnin suunnitelmaa tai tavoitteita. Onnistunut digitaalinen markkinointi vaati suunnitelmallisuutta, tavoitteita, kohderyhmän tuntemista ja ajanhermolla pysymistä. Digitaalinen markkinointi on keino, jota yritykset tarvitsevat toiminnassaan tulevaisuudessa. Monet kuluttajat olettavat yritysten löytyvän sosiaalisesta mediasta sekä verkosta. Digitaalisen markkinoinnin avulla yritykset voivat luoda kestäviä asiakassuhteita kuluttajiin sekä kasvattaa toimintaansa. Digitaalinen markkinointi on keino selviytyä ja mikäli kehitys jatkuu samanlaisena voi siitä tulla, jopa elinehto.
Tutkimuksen tuloksena selvitettiin tutkimusalueen mikroyrittäjien tämänhetkinen digitaalisen markkinoin- nin taso, suurimmat haasteet sen suhteen sekä heidän kiinnostuksen kohteitaan. Tutkimuksen pohjalta toteutettiin mikroyrittäjän digitaalisen markkinoinnin opas. Opas toteutettiin kaikille tutkimusalueen mikroyrittäjille sekä kaikille aiheesta kiinnostuneille. The thesis investigated the current level of digital marketing and the main challenges of micro-entrepreneurs in Viitasaari, Pihtipudas, Kivijärvi and Kinnula. The aim of the study was to create a digital marketing guide for micro-entrepreneurs.
The study was carried out as a research and development project using quantitative and qualitative research methods. The research material was collected through a Webropol online survey and a semi-structured thematic interview. The interview was conducted in a group via the web in March 2022. The interviewees were micro-entrepreneurs in the study area.
In the theoretical framework of the study, the concept and means of digital marketing were introduced and the focus of digital marketing was defined through the SOSTAC model. It also highlighted what makes a good guide. The knowledge base of the study consisted of literature, research articles, expert publications, and other online sources relevant to the study.
The results show that many entrepreneurs in the study area are implementing digital marketing in some way and are also interested in improving it. The survey also revealed that many entrepreneurs do not have a digital marketing plan or objectives. Successful digital marketing required planning, objectives, knowledge of the target audience and a sense of timing.
Digital marketing is a tool that businesses will need in the future. Many consumers assume that businesses can be found on social media and online. Digital marketing allows businesses to build lasting relationships with consumers and grow their business. Digital marketing is a means of survival and, if it continues to develop in the same way, it may even become a lifeline.
As a result of this research, the current level of digital marketing among micro-entrepreneurs in the study area, their main challenges and their interests were identified. The study resulted in the implementation of a micro-entrepreneur's guide to digital marketing. The guide was made available to all micro-entrepreneurs in the study area and to anyone interested in the topic.
Tutkimus toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä käyttäen kvantitatiivista sekä kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen aineisto kerättiin Webropol-verkkokyselyllä sekä puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Haastattelu toteutettiin ryhmässä verkon välityksellä maaliskuussa 2022. Haastateltavat olivat tutkimusalueen mikroyrittäjiä.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä avattiin digitaalisen markkinoinnin käsitettä sekä keinoja ja perehdyttiin digitaalisen markkinoinnin suunnittelemiseen SOSTAC-mallin kautta. Lisäksi tuotiin esiin sitä, millainen on hyvä opas. Tutkimuksen tietoperusta koostui alan kirjal- lisuudesta, tutkimusartikkeleista, asiantuntijoiden julkaisuista sekä muista tutkimukselle relevanteista verkkolähteistä.
Tutkimustulokset osoittavat, että useat tutkimusalueen yrittäjät toteuttavat digitaalista markkinointia jollain tavalla ja ovat kiinnostuneita myös kehittämään sitä paremmaksi. Tutkimus toi ilmi myös sen, ettei suurimmalla osalla yrittäjistä ole digitaalisen markkinoinnin suunnitelmaa tai tavoitteita. Onnistunut digitaalinen markkinointi vaati suunnitelmallisuutta, tavoitteita, kohderyhmän tuntemista ja ajanhermolla pysymistä. Digitaalinen markkinointi on keino, jota yritykset tarvitsevat toiminnassaan tulevaisuudessa. Monet kuluttajat olettavat yritysten löytyvän sosiaalisesta mediasta sekä verkosta. Digitaalisen markkinoinnin avulla yritykset voivat luoda kestäviä asiakassuhteita kuluttajiin sekä kasvattaa toimintaansa. Digitaalinen markkinointi on keino selviytyä ja mikäli kehitys jatkuu samanlaisena voi siitä tulla, jopa elinehto.
Tutkimuksen tuloksena selvitettiin tutkimusalueen mikroyrittäjien tämänhetkinen digitaalisen markkinoin- nin taso, suurimmat haasteet sen suhteen sekä heidän kiinnostuksen kohteitaan. Tutkimuksen pohjalta toteutettiin mikroyrittäjän digitaalisen markkinoinnin opas. Opas toteutettiin kaikille tutkimusalueen mikroyrittäjille sekä kaikille aiheesta kiinnostuneille.
The study was carried out as a research and development project using quantitative and qualitative research methods. The research material was collected through a Webropol online survey and a semi-structured thematic interview. The interview was conducted in a group via the web in March 2022. The interviewees were micro-entrepreneurs in the study area.
In the theoretical framework of the study, the concept and means of digital marketing were introduced and the focus of digital marketing was defined through the SOSTAC model. It also highlighted what makes a good guide. The knowledge base of the study consisted of literature, research articles, expert publications, and other online sources relevant to the study.
The results show that many entrepreneurs in the study area are implementing digital marketing in some way and are also interested in improving it. The survey also revealed that many entrepreneurs do not have a digital marketing plan or objectives. Successful digital marketing required planning, objectives, knowledge of the target audience and a sense of timing.
Digital marketing is a tool that businesses will need in the future. Many consumers assume that businesses can be found on social media and online. Digital marketing allows businesses to build lasting relationships with consumers and grow their business. Digital marketing is a means of survival and, if it continues to develop in the same way, it may even become a lifeline.
As a result of this research, the current level of digital marketing among micro-entrepreneurs in the study area, their main challenges and their interests were identified. The study resulted in the implementation of a micro-entrepreneur's guide to digital marketing. The guide was made available to all micro-entrepreneurs in the study area and to anyone interested in the topic.