Suositusten hyödyntäminen pk-yritysten digitaalisessa markkinoinnissa
Jalkanen, Miko (2022)
Jalkanen, Miko
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205108306
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205108306
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää suositusten hyödyntämisen nykytilanne ja tulevaisuus suomalaisten pk-yritysten digitaalisessa markkinoinnissa. Tavoitteena oli löytää vastaukset seuraaviin tutkimuskysymyksiin. Hyödyntävätkö pk-yritykset suosituksia omassa digitaalisessa markkinoinnissa? Jos hyödyntävät, miten hyödyntävä ja jos eivät hyödynnä, mitkä tekijät estävät suositusten hyödyntämisen digitaalisessa markkinoinnissa? Miten pk-yritykset suhtautuvat suositusten hyödyntämiseen digitaalisessa markkinoinnissa? Sekä millainen rooli suosituksilla on tulevaisuudessa pk-yritysten digitaalisessa markkinoinnissa?
Tutkimus toteutettiin hyödyntäen monimenetelmäistä tutkimusotetta, jossa käytettiin Webropol-kyselyä sekä teemaahaastatteluja. Webropol-kysely jaettiin LinkedInin ja Facebookin kautta. Vastauksia kyselyyn kertyi 71 kappaletta. Teemahaastatteluja toteutettiin yhteensä neljä kappaletta.
Tulosten perusteella enemmistö pk-yrityksistä hyödyntää suosituksia digitaalisessa markkinoinnissa. Eniten suosituksia hyödynnetään yritysten verkkosivuilla, sosiaalisessa mediassa sekä myynnin yhteydessä. Estävät tekijät puolestaan liittyvät pieniin panostuksiin digitaalisessa markkinoinnissa, tietämättömyyteen suositusten vaikutuksesta, vähäiseen tarpeeseen hankkia uusia asiakkaita sekä rajallisiin resursseihin. Pääosin suositusten hyödyntämiseen digitaalisessa markkinoinnissa suhtaudutaan positiivisesti ja sen uskotaan vaikuttavan liiketoimintaan kasvattavasti. Tulevaisuudessa suositusten rooli digitaalisessa markkinoinnissa tulee mahdollisesti kasvamaan ja siihen panostetaan enemmän.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että suositusten merkitys on pääosin tunnistettu. Vaikka tulosten perusteella enemmistö pk-yrityksistä hyödyntää suosituksia, suositusten hyödyntämisessä on vielä kehitettävää ja hyödyntämätöntä potentiaalia. Tulokset lupaavat hyvää toimeksiantajan liiketoiminnan näkökulmasta tarkasteltuna.
Tutkimus toteutettiin hyödyntäen monimenetelmäistä tutkimusotetta, jossa käytettiin Webropol-kyselyä sekä teemaahaastatteluja. Webropol-kysely jaettiin LinkedInin ja Facebookin kautta. Vastauksia kyselyyn kertyi 71 kappaletta. Teemahaastatteluja toteutettiin yhteensä neljä kappaletta.
Tulosten perusteella enemmistö pk-yrityksistä hyödyntää suosituksia digitaalisessa markkinoinnissa. Eniten suosituksia hyödynnetään yritysten verkkosivuilla, sosiaalisessa mediassa sekä myynnin yhteydessä. Estävät tekijät puolestaan liittyvät pieniin panostuksiin digitaalisessa markkinoinnissa, tietämättömyyteen suositusten vaikutuksesta, vähäiseen tarpeeseen hankkia uusia asiakkaita sekä rajallisiin resursseihin. Pääosin suositusten hyödyntämiseen digitaalisessa markkinoinnissa suhtaudutaan positiivisesti ja sen uskotaan vaikuttavan liiketoimintaan kasvattavasti. Tulevaisuudessa suositusten rooli digitaalisessa markkinoinnissa tulee mahdollisesti kasvamaan ja siihen panostetaan enemmän.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että suositusten merkitys on pääosin tunnistettu. Vaikka tulosten perusteella enemmistö pk-yrityksistä hyödyntää suosituksia, suositusten hyödyntämisessä on vielä kehitettävää ja hyödyntämätöntä potentiaalia. Tulokset lupaavat hyvää toimeksiantajan liiketoiminnan näkökulmasta tarkasteltuna.