Ravintola-alan opiskelijoiden odotukset ravintola-alan esihenkilöiden johtamisesta
Autio, Liisa (2022)
Autio, Liisa
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205108301
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205108301
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia odotuksia ravintola-alan ammatillisilla opiskelijoilla on ravintola-alan esihenkilöiden johtamisesta. Tutkimus on ajankohtainen ja tärkeä, koska ravintola-alan opintojen vetovoima on heikentynyt ja ravintola-ala kärsii työvoimapulasta. Ravintola-alan esihenkilöiden johtamistaidot ovat yksi suuri merkittävä tekijä, kun yritetään ratkaista kyseisiä ongelmia. Ravintola-alan opiskelijat ovat uutta työvoimaa alalle ja opiskelijat voisivat sitoutua ravintola-alan työhön paremmin, jos esihenkilöt osaisivat johtaa opiskelijoita oikein.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka luotiin Webropol – työkalun avulla. Aineisto analysoitiin tunnuslukujen avulla ja sanallisesti. Sähköisen kyselylomakkeen linkkiä lähetettiin saatekirjeen kera eri ammattikoulujen opettajille ympäri Suomea. Kyselyyn toivottiin vastauksia niiltä opiskelijoilta, joilla oli jo kokemusta työelämästä esimerkiksi työharjoittelun kautta. Osa ammattikoulujen opettajista jakoi kyselylomakkeen linkin opiskelijoilleen, jonka avulla saatiin vastauksia kyselyyn. Vastauksia kyselyyn saatiin lopulta 120 kappaletta.
Tutkimustulosten perusteella saatiin selville opiskelijoiden odotukset ravintola-alan esihenkilöiden johtamisesta. Opiskelijat odottavat, että esihenkilöt ovat helposti lähestyttävissä, luotettavia ja kannustavia. Lisäksi opiskelijat odottavat esihenkilöiden toimivan ammattitaitoisesti ja samanarvoisesti. Esihenkilön tulisi myös osata antaa rakentavaa palautetta, tukea tarvittaessa ja huomioitava, että kaikki ovat omia yksilöitään. Tutkimuksen tuloksissa nousi myös esiin, että opiskelijat ovat jo jonkin verran kokeneet huonoa johtamista esihenkilöiltä, vaikka opiskelijoilla on vasta vähän kokemusta työelämästä.
Opinnäytetyön tutkimuksen tuloksista pystyvät hyötymään nykyiset ja tulevaisuuden ravintolaalan esihenkilöt. Esihenkilöt pystyvät muuttamaan omaa johtamistaan esimerkiksi muutoksen johtamisen avulla opiskelijoiden odotusten mukaiseksi. Opinnäytetyön tutkimuksen aihetta on tutkittu jokseenkin vähän, joten tulevaisuudessa on tärkeä tutkia opiskelijoiden odotuksia sekä kokemuksia johtamisesta ja arvioida, miten johtaminen on muuttunut ja millaisia vaikutuksia sillä on ollut alan ja koulutuksen vetovoimaisuuteen.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka luotiin Webropol – työkalun avulla. Aineisto analysoitiin tunnuslukujen avulla ja sanallisesti. Sähköisen kyselylomakkeen linkkiä lähetettiin saatekirjeen kera eri ammattikoulujen opettajille ympäri Suomea. Kyselyyn toivottiin vastauksia niiltä opiskelijoilta, joilla oli jo kokemusta työelämästä esimerkiksi työharjoittelun kautta. Osa ammattikoulujen opettajista jakoi kyselylomakkeen linkin opiskelijoilleen, jonka avulla saatiin vastauksia kyselyyn. Vastauksia kyselyyn saatiin lopulta 120 kappaletta.
Tutkimustulosten perusteella saatiin selville opiskelijoiden odotukset ravintola-alan esihenkilöiden johtamisesta. Opiskelijat odottavat, että esihenkilöt ovat helposti lähestyttävissä, luotettavia ja kannustavia. Lisäksi opiskelijat odottavat esihenkilöiden toimivan ammattitaitoisesti ja samanarvoisesti. Esihenkilön tulisi myös osata antaa rakentavaa palautetta, tukea tarvittaessa ja huomioitava, että kaikki ovat omia yksilöitään. Tutkimuksen tuloksissa nousi myös esiin, että opiskelijat ovat jo jonkin verran kokeneet huonoa johtamista esihenkilöiltä, vaikka opiskelijoilla on vasta vähän kokemusta työelämästä.
Opinnäytetyön tutkimuksen tuloksista pystyvät hyötymään nykyiset ja tulevaisuuden ravintolaalan esihenkilöt. Esihenkilöt pystyvät muuttamaan omaa johtamistaan esimerkiksi muutoksen johtamisen avulla opiskelijoiden odotusten mukaiseksi. Opinnäytetyön tutkimuksen aihetta on tutkittu jokseenkin vähän, joten tulevaisuudessa on tärkeä tutkia opiskelijoiden odotuksia sekä kokemuksia johtamisesta ja arvioida, miten johtaminen on muuttunut ja millaisia vaikutuksia sillä on ollut alan ja koulutuksen vetovoimaisuuteen.
