Digitaalisuuden merkitys ruokapalveluyrityksissä
Pirkkanen, Onni (2022)
Pirkkanen, Onni
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205108285
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205108285
Tiivistelmä
Digitalisaatio on yhä keskeisemmässä roolissa ruokapalveluyrityksissä, joten yritykset etsivät jatkuvaa kehitystä omalle yritykselleen. Osana tätä opinnäytetyötä on yrityksien näkökulma digitalisaatiosta heidän alallaan ja tavoitteena on löytää miten digitalisaatio auttaa heidän yritystään kehittymään omalla verkkosivullaan tai yhteisellä sivustolla, joka tarjoaa alustan missä oma yritys voi olla.
Opinnäytetyössä pyrittiin löytämään mahdollisimman monipuolinen näkökulma siitä mitä mieltä yritykset ovat digitalisaatiosta. Yrityksille tehtiin kyselytutkimus jonka 19 kysymyksen avulla saatiin 18 yritystä vastaamaan digitalisaatiosta ruoka- ja juhlapalvelu alalla. Kyselytutkimus tehtiin Webropolin avulla. Lisäksi tehtiin havainnointi, jossa havainnoinnin kohteena oli kaksi yritystä, jotka erikoistuivat palvelemaan pito-palveluyrityksiä heidän verkkosivullaan.
Tutkimuskyselyn perusteella pyrittiin saamaan vastauksia tämänhetkisestä tilanteesta, miten digitalisaatio nähdään eri tilanteissa eri yrityksissä. Digitalisaatio oli erittäin myönteinen asia yritysten mielestä tulevaisuudessa ja vaikka kaikilla yrityksillä ei ollut mielenkiintoa lähteä yhteiseen verkkosivustoon niin valtaosa oli jo mukana yhteisellä verkkosivustolla. Havainnointi selkeytti, että yritykset, jotka tarjoavat yhteisen verkkosivuston ovat laajoja ja moderneja.
Tutkimustulosten avulla yritykset pystyvät parantamaan toimintaansa ja oppimaan mitä mieltä yritykset, jotka ovat samalla alalla ajattelevat digitalisaatiosta. Tulosten tarkoitus on auttaa myös aloittelevaa yrittäjää löytämään paremman idean minkä pohjalta lähteä perustamaan liiketoimintaa ruoka- ja juhlapalvelu alalla. Havainnoinnissa oli selkeää, että yritykset, jotka valikoitiin havainnoinnin kohteeksi, olivat suhteellisen laajoja, kun tarkastelee liikevaihtoa ja työntekijöiden määrää. Ruokapalveluyrityksissä digitalisaatio on erittäin tärkeä osa yritysten tänä päiväistä toimintaa. Jatkotutkimusta voi hyödyntää tämän opinnäytetyön avulla, jos kehittää liiketoimintaa eteenpäin.
Opinnäytetyössä pyrittiin löytämään mahdollisimman monipuolinen näkökulma siitä mitä mieltä yritykset ovat digitalisaatiosta. Yrityksille tehtiin kyselytutkimus jonka 19 kysymyksen avulla saatiin 18 yritystä vastaamaan digitalisaatiosta ruoka- ja juhlapalvelu alalla. Kyselytutkimus tehtiin Webropolin avulla. Lisäksi tehtiin havainnointi, jossa havainnoinnin kohteena oli kaksi yritystä, jotka erikoistuivat palvelemaan pito-palveluyrityksiä heidän verkkosivullaan.
Tutkimuskyselyn perusteella pyrittiin saamaan vastauksia tämänhetkisestä tilanteesta, miten digitalisaatio nähdään eri tilanteissa eri yrityksissä. Digitalisaatio oli erittäin myönteinen asia yritysten mielestä tulevaisuudessa ja vaikka kaikilla yrityksillä ei ollut mielenkiintoa lähteä yhteiseen verkkosivustoon niin valtaosa oli jo mukana yhteisellä verkkosivustolla. Havainnointi selkeytti, että yritykset, jotka tarjoavat yhteisen verkkosivuston ovat laajoja ja moderneja.
Tutkimustulosten avulla yritykset pystyvät parantamaan toimintaansa ja oppimaan mitä mieltä yritykset, jotka ovat samalla alalla ajattelevat digitalisaatiosta. Tulosten tarkoitus on auttaa myös aloittelevaa yrittäjää löytämään paremman idean minkä pohjalta lähteä perustamaan liiketoimintaa ruoka- ja juhlapalvelu alalla. Havainnoinnissa oli selkeää, että yritykset, jotka valikoitiin havainnoinnin kohteeksi, olivat suhteellisen laajoja, kun tarkastelee liikevaihtoa ja työntekijöiden määrää. Ruokapalveluyrityksissä digitalisaatio on erittäin tärkeä osa yritysten tänä päiväistä toimintaa. Jatkotutkimusta voi hyödyntää tämän opinnäytetyön avulla, jos kehittää liiketoimintaa eteenpäin.