Perehdytysprosessin nykyaikaistaminen. Case suurkeittiön pilotointihanke digitaaliseen perehdytysohjelmaan
Halme, Katri (2022)
Halme, Katri
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205098026
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205098026
Tiivistelmä
Tämä case-tutkimus liittyi suurkeittiön digitaalisen perehdytysohjelman pilotointihankkeeseen. Digitaalinen
perehdytysohjelma toimii internet-alustalla. Suurkeittiöllä on tällä hetkellä käytössä paperinen perehdytysprosessi. Suurkeittiön on tarkoitus pilotoida useamman palvelutarjoajan tuottamia digitaalisia perehdytysohjelmia. Pilotointijaksojen pohjalta suurkeittiö tekee lopulliseen päätöksen, miten perehdytysprosessia
tullaan jatkamaan.
Tutkimuksen tavoitteena oli saada selville, minkälaisena työkaluna digitaalinen perehdytysohjelma koetaan.
Tutkimukselle asetettiin tukikysymyksiä helpottamaan tavoitteeseen pääsyä. Tukikysymyksinä oli: minkälaisena ohjelman käyttö koetaan, koetaanko ohjelma höydylliseksi sekä tukeeko ohjelma perehdytysprosessia.
Tutkimuksen tavoitteeseen pääsy edellytti suurkeittiön perehdytysprosessin rakentamista palveluntarjoajan digitaaliseen perehdytysohjelmaan. Perehdytysprosessin rakennusvaihe tuotti tietoa, jonka pohjalta oli
helppo laatia kyselylomakkeet. Rakennusvaiheen avulla saatiin tutkimukselle myös muita kirjallisia dokumentteja tuoden suurkeittiön esimiesnäkökulman esille. Kyselylomakkeet laadittiin koekäyttäjiä eli perehtyjiä ja perehdyttäjiä varten. Koekäyttäjinä toimi suurkeittiön työntekijöitä. Koekäyttäjät käyttivät kuukauden
ajan digitaalista perehdytysohjelmaa, jossa oli suurkeittiölle rakennettu perehdytysprosessi. Kuukauden
koekäytön jälkeen he vastasivat laadittuun kyselylomakkeeseen, jolla saatiin perehtyjien ja perehdyttäjien
kokemukset esille digitaalisesta perehdytysohjelmasta.
Analysoimalla erikseen kyselylomakkeet ja muut kirjalliset dokumentit saatiin tuotettua tuloksia koekäyttäjien näkökulmasta sekä esimiesnäkökulmasta. Erilliset analyysit mahdollistivat tulosten vertailun tuoden
tutkimuksen tulosten tulkinnalle moninäkökulmaisuutta. Tutkimustuloksia tulkittaessa tultiin johtopäätökseen, että tämän palveluntarjoajan digitaalinen perehdytysohjelma koettiin hyödylliseksi ja perehdytystä
tukevaksi työkaluksi.
perehdytysohjelma toimii internet-alustalla. Suurkeittiöllä on tällä hetkellä käytössä paperinen perehdytysprosessi. Suurkeittiön on tarkoitus pilotoida useamman palvelutarjoajan tuottamia digitaalisia perehdytysohjelmia. Pilotointijaksojen pohjalta suurkeittiö tekee lopulliseen päätöksen, miten perehdytysprosessia
tullaan jatkamaan.
Tutkimuksen tavoitteena oli saada selville, minkälaisena työkaluna digitaalinen perehdytysohjelma koetaan.
Tutkimukselle asetettiin tukikysymyksiä helpottamaan tavoitteeseen pääsyä. Tukikysymyksinä oli: minkälaisena ohjelman käyttö koetaan, koetaanko ohjelma höydylliseksi sekä tukeeko ohjelma perehdytysprosessia.
Tutkimuksen tavoitteeseen pääsy edellytti suurkeittiön perehdytysprosessin rakentamista palveluntarjoajan digitaaliseen perehdytysohjelmaan. Perehdytysprosessin rakennusvaihe tuotti tietoa, jonka pohjalta oli
helppo laatia kyselylomakkeet. Rakennusvaiheen avulla saatiin tutkimukselle myös muita kirjallisia dokumentteja tuoden suurkeittiön esimiesnäkökulman esille. Kyselylomakkeet laadittiin koekäyttäjiä eli perehtyjiä ja perehdyttäjiä varten. Koekäyttäjinä toimi suurkeittiön työntekijöitä. Koekäyttäjät käyttivät kuukauden
ajan digitaalista perehdytysohjelmaa, jossa oli suurkeittiölle rakennettu perehdytysprosessi. Kuukauden
koekäytön jälkeen he vastasivat laadittuun kyselylomakkeeseen, jolla saatiin perehtyjien ja perehdyttäjien
kokemukset esille digitaalisesta perehdytysohjelmasta.
Analysoimalla erikseen kyselylomakkeet ja muut kirjalliset dokumentit saatiin tuotettua tuloksia koekäyttäjien näkökulmasta sekä esimiesnäkökulmasta. Erilliset analyysit mahdollistivat tulosten vertailun tuoden
tutkimuksen tulosten tulkinnalle moninäkökulmaisuutta. Tutkimustuloksia tulkittaessa tultiin johtopäätökseen, että tämän palveluntarjoajan digitaalinen perehdytysohjelma koettiin hyödylliseksi ja perehdytystä
tukevaksi työkaluksi.
