Bogdan Preczin sävellyksen Cadenza valmistelu ja äänitys
Tuomisto, Tuomas (2022)
Tuomisto, Tuomas
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205118459
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205118459
Tiivistelmä
Opinnäytetyö koostuu Bogdan Preczin sävellyksen nimeltä Cadenza harjoittelun analysoimisesta sekä teoksen äänittämisestä. Teos on harmonikalle sävellettyä nykymusiikkia. Sen vähäinen tunnettavuus perustuu siihen, että sillä ei ole kustantajaa eikä se ole ollut kaupallisessa jaossa. Säveltäjä on säveltänyt teoksen harmonikkataiteilija Mika Väyryselle. Cadenza poikkeaa notaatioltaan suuresti monista muista teoksista. Säveltäjä on käyttänyt teoksessaan avointa notaatiota sijoittamalla soitettavat aiheet sattumanvaraisesti nuotille. Ideana on, että näistä aiheista soittaja kokoaa oman tulkintansa teoksesta, soittamalla elementit itse päättämässään järjestyksessä. Teoksen elementeiksi kutsuttuja aiheita harjoitellessa ja esittäessä korostuu soittajan luovuus sekä kyky improvisoida.
Valmista soivaa tuotosta voi kuunnella opinnäytetyöhön liitetystä äänitteestä. Äänityksellä on keskeinen rooli opinnäytetyössä. Äänitteen valmistusta käsitellään opinnäytetyössä omana osa-alueenaan. Uutena lisänä Cadenzaan on tuotu elektroniset tehosteet, jotka yhdessä harmonikan omien erikoistekniikoiden kanssa luovat äänimaiseman. Elektronisten tehosteiden sovittaminen teokseen, jossa niitä ei aiemmin ole ollut, vaatiikin laajaa teoksen luonteen ja rakenteen tutkimista.
Valmista soivaa tuotosta voi kuunnella opinnäytetyöhön liitetystä äänitteestä. Äänityksellä on keskeinen rooli opinnäytetyössä. Äänitteen valmistusta käsitellään opinnäytetyössä omana osa-alueenaan. Uutena lisänä Cadenzaan on tuotu elektroniset tehosteet, jotka yhdessä harmonikan omien erikoistekniikoiden kanssa luovat äänimaiseman. Elektronisten tehosteiden sovittaminen teokseen, jossa niitä ei aiemmin ole ollut, vaatiikin laajaa teoksen luonteen ja rakenteen tutkimista.