Yrityksen rekrytointimenetelmien ja markkinoinnin kehittäminen
Sillanpää, Samuli (2022)
Sillanpää, Samuli
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205108289
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205108289
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Seinäjoen Konerengas Oy. Yrityksen pääasiallinen toimiala on maatalouskoneiden ja -tarvikkeiden myynti sekä niiden huolto.
Työn tarkoituksena oli selvittää yritykselle erilaisia keinoja ja toimenpiteitä rekrytoinnin ja markkinoinnin kehittämiseksi. Työn taustalla on ongelma yrityksen rekrytoinnissa, sillä työnhakijoiden kiinnostus ja aktiivisuus yrityksen avoimia työtehtäviä kohtaan on ollut vähäistä. Samalla pyritään löytämään markkinoinnin tehostuskeinoja, joilla yritys voisi tehostaa näkyvyyttään yleisesti.
Tutkimuksen aikana tutustuttiin sekä rekrytoinnin että markkinoinnin teoriaan, jonka jälkeen suoritettiin nykytila-analyysi yrityksen rekrytoinnin ja markkinoinnin osalta. Nykytila-analyysia tukemaan suoritettiin yrityksen henkilöstölle haastattelu, jolla pyrittiin keräämään tietoa yrityksen rekrytointitoiminnasta ja markkinoinnista. Henkilöstön näkökulmalla toivottiin saavutettavan rehellinen kokonaistilannekuva.
Työn tuloksena löydettiin keinoja, joita hyödyntämällä yrityksen olisi mahdollista nostaa kiinnostavuuttaan työnhakijoiden keskuudessa, sekä mahdollisesti lisätä näin rekrytoinnin onnistumisen mahdollisuutta. Lisäksi muun muassa markkinoinnista löydettiin tekijöitä, joita yritys ei hyödynnä tehokkaimmalla mahdollisella tavalla.
Työn tarkoituksena oli selvittää yritykselle erilaisia keinoja ja toimenpiteitä rekrytoinnin ja markkinoinnin kehittämiseksi. Työn taustalla on ongelma yrityksen rekrytoinnissa, sillä työnhakijoiden kiinnostus ja aktiivisuus yrityksen avoimia työtehtäviä kohtaan on ollut vähäistä. Samalla pyritään löytämään markkinoinnin tehostuskeinoja, joilla yritys voisi tehostaa näkyvyyttään yleisesti.
Tutkimuksen aikana tutustuttiin sekä rekrytoinnin että markkinoinnin teoriaan, jonka jälkeen suoritettiin nykytila-analyysi yrityksen rekrytoinnin ja markkinoinnin osalta. Nykytila-analyysia tukemaan suoritettiin yrityksen henkilöstölle haastattelu, jolla pyrittiin keräämään tietoa yrityksen rekrytointitoiminnasta ja markkinoinnista. Henkilöstön näkökulmalla toivottiin saavutettavan rehellinen kokonaistilannekuva.
Työn tuloksena löydettiin keinoja, joita hyödyntämällä yrityksen olisi mahdollista nostaa kiinnostavuuttaan työnhakijoiden keskuudessa, sekä mahdollisesti lisätä näin rekrytoinnin onnistumisen mahdollisuutta. Lisäksi muun muassa markkinoinnista löydettiin tekijöitä, joita yritys ei hyödynnä tehokkaimmalla mahdollisella tavalla.
