Perehdytyksen digitalisointi ja pelillistäminen
Kolkka, Waltteri (2022)
Kolkka, Waltteri
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205118487
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205118487
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin pelillistämisen teorioita, organisaatioiden perehdyttämisprosessien eri tasoja, oppimisen hallintajärjestelmiä sekä verkkokurssialustan luontia WordPress -sisällönhallintajärjestelmää sekä siihen saatavia lisäosia hyödyntäen. Opinnäytetyössä käytettiin WordPressin versiota 5.9.3.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tutkittiin pelillistämisen psykologisia vaikutuksia sitouttavuuden ja käyttäjävuorovaikutuksen kannalta. Näiden lisäämiseksi esiteltiin myös Octalysis-viitekehys, joka auttaa pelillistämisen suunnittelemista. Lisäksi tutkittiin digitaalisen pelillistämisen hyötyjä organisaatioille perehdyttämisen ja henkilöstön kouluttamisen eri tasoilla.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli rakentaa prototyyppi verkkokurssialustasta, jossa hyödynnetään pelillistämistä käyttäjävuorovaikutuksen kehittämiseksi. Tärkeimpinä WordPress-lisäosina työssä toimivat LearnDash -oppimisenhallintajärjestelmä sekä Oxygen Builder -sivunrakennustyökalu.
Kurssialustan luomisessa keskityttiin WordPressin toiminnallisuuksien tutkimiseen, käyttäjävuorovaikutuksen lisäämiseen dynaamisella datalla, sekä alustan helppokäyttöisyyteen niin käyttäjän kuin ylläpitäjänkin näkökulmasta.
Verkkokurssialusta on keskeneräinen joidenkin ominaisuuksiensa, kuten käännösten sekä kurssisisältöjen puolesta, mutta prototyypillä pystytään demonstroimaan alustan tärkeimpiä ominaisuuksia sekä hyötyjä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tutkittiin pelillistämisen psykologisia vaikutuksia sitouttavuuden ja käyttäjävuorovaikutuksen kannalta. Näiden lisäämiseksi esiteltiin myös Octalysis-viitekehys, joka auttaa pelillistämisen suunnittelemista. Lisäksi tutkittiin digitaalisen pelillistämisen hyötyjä organisaatioille perehdyttämisen ja henkilöstön kouluttamisen eri tasoilla.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli rakentaa prototyyppi verkkokurssialustasta, jossa hyödynnetään pelillistämistä käyttäjävuorovaikutuksen kehittämiseksi. Tärkeimpinä WordPress-lisäosina työssä toimivat LearnDash -oppimisenhallintajärjestelmä sekä Oxygen Builder -sivunrakennustyökalu.
Kurssialustan luomisessa keskityttiin WordPressin toiminnallisuuksien tutkimiseen, käyttäjävuorovaikutuksen lisäämiseen dynaamisella datalla, sekä alustan helppokäyttöisyyteen niin käyttäjän kuin ylläpitäjänkin näkökulmasta.
Verkkokurssialusta on keskeneräinen joidenkin ominaisuuksiensa, kuten käännösten sekä kurssisisältöjen puolesta, mutta prototyypillä pystytään demonstroimaan alustan tärkeimpiä ominaisuuksia sekä hyötyjä.