Omaisten kokemuksia koronaviruksen vaikutuksista Kiilarinteen palveluasumisessa
Limnell, Iida; Nikali, Jemina (2022)
Limnell, Iida
Nikali, Jemina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205118564
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205118564
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa Kiilarinteen asukkaiden omaisten kokemuksia koronaviruspandemian vaikutuksista hoidon laatuun Kiilarinteen palveluasumisessa. Tarkoituksenomaista oli myös löytää korona-ajasta hyviä ja huonoja puolia, sekä löytää kehittämiskohteita tulevaisuutta varten. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa Kiilarinteen palveluasunnoille tietoa koronaviruspandemian vaikutuksista hoidon laatuun omaisten näkökulmasta.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta. Aineisto kerättiin puhelimitse tehdyin teemahaastatteluin. Haastateltavia Kiilarinteen asukkaiden omaisia oli viisi.
Haastatteluista saatiin tuloksia liittyen yhteydenpitoon, asukkaiden arkeen sekä hoidon laatuun. Yhteydenpito on monien rajoitusten vuoksi muuttunut omaisten mielestä haasteellisemmaksi. Asukkaiden arjessa oli ennen koronaviruspandemiaa erilaisia virikkeitä ja yhteisöllisiä hetkiä, mutta nyt erilliset järjestetyt tuokiot olivat tauolla. Tämä on lisännyt omaisten huolta ja muuttanut talon tunnelmaa laitosmaisemmaksi. Perushoidon laadun koettiin pysyneen korona-aikanakin hyvänä. Omaisten oli vaikea sanoa onko koronaviruspandemiasta johtuneet muutokset laskeneet terveydentilaa, koska läheiset ovat muutenkin iäkkäitä ja monisairaita. Kehittämiskohteeksi nousi talon ja omaisten välinen yhteydenpito sekä arjen monipuolisuuden ja virikkeiden lisääminen.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta. Aineisto kerättiin puhelimitse tehdyin teemahaastatteluin. Haastateltavia Kiilarinteen asukkaiden omaisia oli viisi.
Haastatteluista saatiin tuloksia liittyen yhteydenpitoon, asukkaiden arkeen sekä hoidon laatuun. Yhteydenpito on monien rajoitusten vuoksi muuttunut omaisten mielestä haasteellisemmaksi. Asukkaiden arjessa oli ennen koronaviruspandemiaa erilaisia virikkeitä ja yhteisöllisiä hetkiä, mutta nyt erilliset järjestetyt tuokiot olivat tauolla. Tämä on lisännyt omaisten huolta ja muuttanut talon tunnelmaa laitosmaisemmaksi. Perushoidon laadun koettiin pysyneen korona-aikanakin hyvänä. Omaisten oli vaikea sanoa onko koronaviruspandemiasta johtuneet muutokset laskeneet terveydentilaa, koska läheiset ovat muutenkin iäkkäitä ja monisairaita. Kehittämiskohteeksi nousi talon ja omaisten välinen yhteydenpito sekä arjen monipuolisuuden ja virikkeiden lisääminen.