Markkinointiviestintäsuunnitelma SalsaStudio Julpo
Raita, Maiju (2021)
Raita, Maiju
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205118618
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205118618
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia markkinointiviestintäsuunnitelma toimeksiantajalle, SalsaStudio Julpolle. SalsaStudio julpo on Porissa, Ulvilassa sekä Raumalla toimiva tanssitunteja tarjoava yritys, joka perustettiin vuonna 2019. Yrityksen tuntivalikoimaan kuuluvat Salsa-, Bachata-, sekä Kizomba-tunnit. Idea opinnäytetyön tekemiseen lähti, kun sain kuulla opettajaltani, että yrittäjällä saattaisi olla tarvetta markkinointiviestintäsuunnitelmalle. Yrittäjä oli aiemmin toteuttanut markkinointiviestintää, mutta siitä puuttui säännöllisyys ja selkeä suunnitelma, joten suunnitelma tuli tarpeeseen.
Markkinointiviestintä on suuri yrityksen tunnettuuteen ja imagoon vaikuttava tekijä. Kun markkinointiviestintä on hyvin suunniteltua ja toteutettua, sillä voidaan tavoittaa paljon uusia asiakkaita. Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia toimiva ja yksityiskohtainen markkinointiviestintäsuunnitelma toimeksiantajalle, jonka avulla yritys saisi lisää näkyvyyttä ja tavoittaisi potentiaalisia asiakkaita. Opinnäytetyö rajattiin koskemaan markkinointi viestinnän suunnittelua, jossa pääpaino on sosiaalisen median kanavilla, mutta suunnitelmassa on huomioitu myös perinteiset kanavat, sillä toimeksiantaja käyttää molempia. Opinnäytetyön teoriaosassa käsiteltiin markkinointiviestintää ja sen keinoja, digitaalista markkinointiviestintää sekä markkinointiviestinnän suunnittelua. Teoriaa etsittiin kirjallisuudesta sekä verkkosivuilta ja blogeista. Opinnäytetyön empiirinen osa rakentui kvalitatiivisen tutkimuksen tiedonkeruumenetelmien avulla. Tietoa kerättiin teemahaastatteluilla sekä benchmarkingilla. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus koostui itse suunnitelman laatimisesta. Valmis suunnitelma löytyy opinnäytetyön Liitteet -osiosta.
Opinnäytetyön tuotoksessa eli markkinointiviestintäsuunnitelmassa käsiteltiin yrityksen nykytilaa, kohderyhmää, tavoitteita sekä strategiaa ja taktiikoita näiden tavoitteiden saavuttamiseksi. Lisäksi valittiin mittaristo seurannalle. Suunnitelmaan laadittiin myös sisältösuunnitelma valittuihin kanaviin sekä vuosikalenteri, joka pitää sisällään vuoden tärkeät päivämäärät ja tapahtumat.
Markkinointiviestintä on suuri yrityksen tunnettuuteen ja imagoon vaikuttava tekijä. Kun markkinointiviestintä on hyvin suunniteltua ja toteutettua, sillä voidaan tavoittaa paljon uusia asiakkaita. Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia toimiva ja yksityiskohtainen markkinointiviestintäsuunnitelma toimeksiantajalle, jonka avulla yritys saisi lisää näkyvyyttä ja tavoittaisi potentiaalisia asiakkaita. Opinnäytetyö rajattiin koskemaan markkinointi viestinnän suunnittelua, jossa pääpaino on sosiaalisen median kanavilla, mutta suunnitelmassa on huomioitu myös perinteiset kanavat, sillä toimeksiantaja käyttää molempia. Opinnäytetyön teoriaosassa käsiteltiin markkinointiviestintää ja sen keinoja, digitaalista markkinointiviestintää sekä markkinointiviestinnän suunnittelua. Teoriaa etsittiin kirjallisuudesta sekä verkkosivuilta ja blogeista. Opinnäytetyön empiirinen osa rakentui kvalitatiivisen tutkimuksen tiedonkeruumenetelmien avulla. Tietoa kerättiin teemahaastatteluilla sekä benchmarkingilla. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus koostui itse suunnitelman laatimisesta. Valmis suunnitelma löytyy opinnäytetyön Liitteet -osiosta.
Opinnäytetyön tuotoksessa eli markkinointiviestintäsuunnitelmassa käsiteltiin yrityksen nykytilaa, kohderyhmää, tavoitteita sekä strategiaa ja taktiikoita näiden tavoitteiden saavuttamiseksi. Lisäksi valittiin mittaristo seurannalle. Suunnitelmaan laadittiin myös sisältösuunnitelma valittuihin kanaviin sekä vuosikalenteri, joka pitää sisällään vuoden tärkeät päivämäärät ja tapahtumat.