Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Oppimisympäristönä kaupunki: varhaiskasvatuksen henkilöstön näkökulmia keskustapäiväkodin oppimisympäristöistä

Mylly, Julia; Hänninen, Sanni (2022)

 
Avaa tiedosto
Hanninen_Mylly.pdf (1.200Mt)
Lataukset: 


Mylly, Julia
Hänninen, Sanni
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205118672
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa varhaiskasvatuksen henkilökunnan näkemyksiä keskustassa sijaitsevien päiväkotien oppimisympäristöistä. Opinnäytetyössä keskityttiin erityisesti päiväkodin ulkopuolella sijaitseviin oppimisympäristöihin ja siihen, millaisia erilaisia mahdollisuuksia keskusta ympäristönä antaa pedagogisen toiminnan toteuttamiselle. Opinnäytetyön tavoitteena on tarjota varhaiskasvatuksen ammattilaisille erilaista näkökulmaa oppimisympäristöjen käsitykseen. Tavoitteena on tarjota tietoa erityisesti keskustapäiväkodin henkilöstölle, mutta myös rohkaista kaupungin ulkopuolella sijaitsevien päiväkotien henkilöstöä laajentamaan oppimisympäristöajattelua. Opinnäytetyössä selvitettiin, millaisia asioita varhaiskasvatuksen henkilöstö huomioi oppimisympäristöjen suunnitteluprosessissa, kuinka he valikoivat kohteita ja huomioivat lasten osallisuutta.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena yhteistyössä Seinäjoella sijaitsevan Päiväkoti Trion kanssa. Aineistonkeruu tapahtui
teemahaastatteluina haastattelemalla kuutta (6) varhaiskasvatuksen työntekijää sekä Webropol-kyselylomakkeen avulla, johon vastasi lisäksi kolme (3) varhaiskasvatuksen työntekijää. Opinnäytetyön tutkimuskysymykset olivat: 1. Millaiset oppimisympäristöt keskustapäiväkoti tarjoaa? 2. Miten varhaiskasvatuksen henkilöstö suunnittelee keskustapäiväkodin oppimisympäristöjä? 3. Mitä vahvuuksia ja haasteita varhaiskasvatuksen henkilöstö kokee keskustapäiväkodeilla olevan?
Opinnäytetyön tuloksista selvisi, että keskustassa sijaitsevan päiväkodin oppimisympäristöt nähdään kasvattajien mielestä monipuolisina. Keskustan oppimisympäristöjen suunnittelussa vahvuuksina nähtiin esimerkiksi lyhyet kävelyetäisyydet, monipuoliset retkimahdollisuudet sekä liikennekasvatus. Liikenne nähtiin myös keskustan haasteena. Suunnittelutyön pohjalla merkityksellisinä koettiin oman tiimin merkitys, ympäristön tuntemus ja lasten osallisuus.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste