Välitysliikkeen vuokrausprosessin ja palvelun kehittäminen : case FinCap Vuokrauspalvelu Oy
Malmivaara, Laura (2022)
Malmivaara, Laura
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205118645
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205118645
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa välitysliikkeen vuokrausprosessin ja palvelun nykytilanne kohdeyritykselle FinCap Vuokrauspalvelu Oy:lle. Päällimmäisinä tavoitteina oli selvittää kehitystarpeet, innovoida uusia kehitysideoita vuokrausprosessille sekä tehdä tutkimus, jonka avulla vuokrausprosessia voidaan lähteä kehittämään. Opinnäytetyön lähtötilanteena ja tutkimusongelmana oli nykytilanteen selvittäminen, palvelukokonaisuuden kehittäminen, asiakasarvon tuottamisen onnistuminen sekä markkinoinnin vaikutusten selvittäminen brändiin ja yrityksen valitsemiseen.
Opinnäytetyössä perehdyttiin aiheen teoriaan erilaisten aineistojen ja kirjallisuuden avulla. Opinnäytetyössä hyödynnettiin strategiaa, strategisia käsitteitä ja erilaisia menetelmiä, kuten kyselytutkimusta, SWOT-analyysiä, Sinisen meren strategiaa sekä Leania. Lisäksi työssä tutkittiin lakeja, asetuksia ja kuluttajariitalautakunnan päätöksiä. Erilaisia strategisia menetelmiä hyödynnettiin laaja-alaisesti tutkimuksen tekemisessä. Aiheen käsittelyä ja teoriaa hyödynnettiin kyselyn laatimisessa.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusta varten laadittiin Webropol-kyselylomake, jota jaettiin yrityksen asiakkaille sähköpostin välityksellä. Vuokranantaja- ja vuokralaisasiakkaille laadittiin erilliset kyselylomakkeet. Vastaajamäärä oli yhteensä 200. Vastausprosentti vuokralaisille ja vuokranantajille suunnatussa kyselyssä yhdeksän prosenttia. Kyselyn avulla selvitettiin nykytilanne, kehitystarpeet ja asiakastyytyväisyys.
Tutkimuksen tulokset vahvistivat tarpeen vuokrausprosessin kehittämiselle. Tutkimuksen avulla selvitettiin vuokrausprosessin ja palvelun nykytilanne, asiakkaiden tyytyväisyys palveluun sekä kehitystarpeet palvelulle ja toimintatavoille. Opinnäytetyössä tuli ilmi palvelun tilanteen kartoittamisen ja kehittämisen tärkeys. Olennaisin kehityskohta oli asiakaspalvelun yksilöllinen tuottaminen ja asiakasarvon lisääminen. Asiakastyytyväisyyskyselyiden suorittaminen sekä prosessin tarkasteleminen ja kehittäminen oli vuokrausprosessin toimivuuden kannalta ehdottoman tärkeää.
Opinnäytetyössä perehdyttiin aiheen teoriaan erilaisten aineistojen ja kirjallisuuden avulla. Opinnäytetyössä hyödynnettiin strategiaa, strategisia käsitteitä ja erilaisia menetelmiä, kuten kyselytutkimusta, SWOT-analyysiä, Sinisen meren strategiaa sekä Leania. Lisäksi työssä tutkittiin lakeja, asetuksia ja kuluttajariitalautakunnan päätöksiä. Erilaisia strategisia menetelmiä hyödynnettiin laaja-alaisesti tutkimuksen tekemisessä. Aiheen käsittelyä ja teoriaa hyödynnettiin kyselyn laatimisessa.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusta varten laadittiin Webropol-kyselylomake, jota jaettiin yrityksen asiakkaille sähköpostin välityksellä. Vuokranantaja- ja vuokralaisasiakkaille laadittiin erilliset kyselylomakkeet. Vastaajamäärä oli yhteensä 200. Vastausprosentti vuokralaisille ja vuokranantajille suunnatussa kyselyssä yhdeksän prosenttia. Kyselyn avulla selvitettiin nykytilanne, kehitystarpeet ja asiakastyytyväisyys.
Tutkimuksen tulokset vahvistivat tarpeen vuokrausprosessin kehittämiselle. Tutkimuksen avulla selvitettiin vuokrausprosessin ja palvelun nykytilanne, asiakkaiden tyytyväisyys palveluun sekä kehitystarpeet palvelulle ja toimintatavoille. Opinnäytetyössä tuli ilmi palvelun tilanteen kartoittamisen ja kehittämisen tärkeys. Olennaisin kehityskohta oli asiakaspalvelun yksilöllinen tuottaminen ja asiakasarvon lisääminen. Asiakastyytyväisyyskyselyiden suorittaminen sekä prosessin tarkasteleminen ja kehittäminen oli vuokrausprosessin toimivuuden kannalta ehdottoman tärkeää.