Brändivideo osana yrityksen brändin luomista
Ylitalo, Henniina (2022)
Ylitalo, Henniina
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205118658
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205118658
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin brändivideoiden hyötyjä ja soveltuvuutta yrityksen brändin luomisessa. Tavoitteena oli selvittää, voidaanko brändivideolla herättää tunteita ja luoda haluttua mielikuvaa kuluttajille sekä saada kasvua liiketoimintaan. Opinnäytetyössä käsiteltiin myös sitä, millainen video toimii parhaiten missäkin sosiaalisen median julkaisukanavassa, ja miten videon onnistumista mitataan.
Tutkimusmenetelminä käytettiin haastattelua brändivideon tilanneen yrityksen omistajille ja työntekijöille sekä yrityksen asiakkaille suunnattua kyselyä. Keskeisiä lähteitä olivat useat brändiä, mainontaa ja markkinointia käsittelevät painetut ja elektroniset lähteet.
Haastattelujen ja asiakaskyselyn tuloksista ja vertailuista kävi ilmi, että brändivideolla pystyttiin luomaan haluttua kuvaa yrityksestä ja herättämään tunteita ihmisissä. Brändivideosta tuntui jäävän parhaiten mieleen tarina, värit ja tunne. Monet videon nähneet asiakkaat olivat kokeneet samaistumista videolla nähtyyn tarinaan. Brändivideon nähtyään moni työntekijä oli hakenut töihin yritykseen.
Opinnäytetyön tutkimustuloksen pohjalta voitiin todeta, että brändivideoon investointi yritykselle on kannattavaa. Brändivideon tuoma ROI (Return of Investment) yritykselle on korkea. Videon käyttömahdollisuudet yritykselle ovat laajat ja sitä voidaan hyödyntää monessa sosiaalisen median kanavassa markkinointiin sekä näyttää erilaisissa julkisissa tilaisuuksissa. Onnistuneella brändivideolla pystytään luomaan haluttua kuvaa yrityksestä ja videolla avulla pystytään luomaan katsojassa tunteita.
Tutkimusmenetelminä käytettiin haastattelua brändivideon tilanneen yrityksen omistajille ja työntekijöille sekä yrityksen asiakkaille suunnattua kyselyä. Keskeisiä lähteitä olivat useat brändiä, mainontaa ja markkinointia käsittelevät painetut ja elektroniset lähteet.
Haastattelujen ja asiakaskyselyn tuloksista ja vertailuista kävi ilmi, että brändivideolla pystyttiin luomaan haluttua kuvaa yrityksestä ja herättämään tunteita ihmisissä. Brändivideosta tuntui jäävän parhaiten mieleen tarina, värit ja tunne. Monet videon nähneet asiakkaat olivat kokeneet samaistumista videolla nähtyyn tarinaan. Brändivideon nähtyään moni työntekijä oli hakenut töihin yritykseen.
Opinnäytetyön tutkimustuloksen pohjalta voitiin todeta, että brändivideoon investointi yritykselle on kannattavaa. Brändivideon tuoma ROI (Return of Investment) yritykselle on korkea. Videon käyttömahdollisuudet yritykselle ovat laajat ja sitä voidaan hyödyntää monessa sosiaalisen median kanavassa markkinointiin sekä näyttää erilaisissa julkisissa tilaisuuksissa. Onnistuneella brändivideolla pystytään luomaan haluttua kuvaa yrityksestä ja videolla avulla pystytään luomaan katsojassa tunteita.