In Stockin sosiaalisen median sisällön tuottaminen ja kehittäminen
Vikman, Linda (2022)
Vikman, Linda
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205118695
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205118695
Tiivistelmä
Sosiaalisen median merkitys yritysten markkinoinnissa on kasvanut viime vuosien aikana digitalisoitumisen johdosta. Yritysten pitäisi pysyä mukana alati muuttuvassa sosiaalisessa mediassa, missä sisällöntuotanto ja vuorovaikutteisuus ovat pääosassa. Yritysten tulisi olla siellä, missä ihmisetkin ovat — verkossa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää työn toimeksiantajan, juhlavaateliike In Stockin sosiaalisen median markkinointia tuottamalla lisää julkaisuja ja uutta sisältöä Facebookiin ja Instagramiin. Tavoitteena oli saada kanaville lisää seuraajia sekä sitouttaa seuraajia tykkäämään, kommentoimaan ja jakamaan julkaisuja.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään sosiaalista mediaa ja sen roolia vaatteiden markkinoinnissa, sisällöntuotantoa ja maksettua mainontaa Facebookissa ja Instagramissa. Työn keskeisiä lähteitä olivat aiheita käsittelevä kirjallisuus, e-kirjat, artikkelit, nettisivut, blogit ja some-oppaat.
Työn menetelminä käytettiin haastatteluja ja someanalytiikkatyökaluja. Työtä varten haastateltiin yrityksen omistajaa Anne Steenaria sekä yrityksen somevastaavaa, Ville Vuorisaloa. Työssä hyödynnettiin someanalytiikkatyökaluja Google Trendsiä ja Facebook Business Suitea sekä kuvanmuokkaustyökaluja Canvaa, Adobe Creative Cloud Expressiä ja Photoshopia. Tulokset analysoitiin Facebook Business Suiten avulla. Sosiaalisen median sisällöntuotantoa tehtiin aikavälillä 24.11.2022—27.3.2022.
Opinnäytetyön tavoitteet saavutettiin hyvin ja seuraajien lukumäärä ja kattavuus nousivat. Seuraajia sitoutettiin arvonnan, somekampanjoiden ja julkaisujen avulla. In Stock sai lisää yhteydenottoja asiakkailta somejulkaisujen myötä. Myyntiin mainonnalla ei ollut vaikutusta.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää työn toimeksiantajan, juhlavaateliike In Stockin sosiaalisen median markkinointia tuottamalla lisää julkaisuja ja uutta sisältöä Facebookiin ja Instagramiin. Tavoitteena oli saada kanaville lisää seuraajia sekä sitouttaa seuraajia tykkäämään, kommentoimaan ja jakamaan julkaisuja.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään sosiaalista mediaa ja sen roolia vaatteiden markkinoinnissa, sisällöntuotantoa ja maksettua mainontaa Facebookissa ja Instagramissa. Työn keskeisiä lähteitä olivat aiheita käsittelevä kirjallisuus, e-kirjat, artikkelit, nettisivut, blogit ja some-oppaat.
Työn menetelminä käytettiin haastatteluja ja someanalytiikkatyökaluja. Työtä varten haastateltiin yrityksen omistajaa Anne Steenaria sekä yrityksen somevastaavaa, Ville Vuorisaloa. Työssä hyödynnettiin someanalytiikkatyökaluja Google Trendsiä ja Facebook Business Suitea sekä kuvanmuokkaustyökaluja Canvaa, Adobe Creative Cloud Expressiä ja Photoshopia. Tulokset analysoitiin Facebook Business Suiten avulla. Sosiaalisen median sisällöntuotantoa tehtiin aikavälillä 24.11.2022—27.3.2022.
Opinnäytetyön tavoitteet saavutettiin hyvin ja seuraajien lukumäärä ja kattavuus nousivat. Seuraajia sitoutettiin arvonnan, somekampanjoiden ja julkaisujen avulla. In Stock sai lisää yhteydenottoja asiakkailta somejulkaisujen myötä. Myyntiin mainonnalla ei ollut vaikutusta.