Seuravalmentajan ajanhallinnan, vuorovaikutusosaamisen ja osaamisen johtamisen taitojen kehittäminen
Leino, Cia (2022)
Leino, Cia
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205118712
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205118712
Tiivistelmä
Tämä päiväkirjamuotoinen opinnäytetyö kuvaa seuravalmentajan ajanhallinnan, vuorovaikutusosaamisen ja osaamisen johtamisen taitojen kehittymistä yhdeksän seurantaviikon aikana 12.2.–11.4.2022. Ammatillisen kehittymisen tavoitteena oli ajanhallinnantaitojen kehittäminen hyvinvoinnin edistämiseksi, valmennustiimin välisen vuorovaikutuksen kehittäminen kohti sujuvampaa kommunikointia ja valmennustiimin osaamisen tunnistaminen ja kehittäminen toiminnan parantamiseksi. Kolme oman ammatillisen kehittymisen tavoitetta jaettiin kahdeksaan pienempään viikkoteemaan seurantajaksolla.
Opinnäytetyö koostuu lähtötilanteen kuvauksesta, jossa kuvataan opinnäytetyön tekijän nykyinen työ cheerleadingvalmentajana, valmentajan sidosryhmät ja työpaikan vuorovaikutustilanteet. Yhdeksän seurantaviikon raportointi tapahtui viikkoanalyysien kanssa, joissa perehdyttiin syvemmin jokaisen viikon teemaan. Lopuksi opinnäytetyössä pohditaan yhdeksän seurantaviikon aikana tapahtunutta kehittymistä ja oppimista ajanhallinnan, vuorovaikutusosaamisen ja osaamisen johtamisen taidoissa ja tulevaisuuden osaamisen kehittämisen keinoja ja tavoitteita.
Opinnäytetyön aikana ajanhallintaan kokeiltiin erilaisia keinoja kuten esimerkiksi pomodoro-tekniikkaa, joiden avulla pyrittiin siihen, että työskentelystä tulisi tehokasta. Kehittymistä tapahtui vuorovaikutusosaamisessa positiiviseen ja avoimempaan suuntaan. Vuorovaikutusta kehitettiin luomalla uusia toimintatapoja valmennustiimin viestintään, joiden tarkoituksena oli tehdä viestinnästä tarkoituksenmukaisempaa. Niin henkilökohtaisia vahvuuksia kuin osaamista tunnistettiin SWOT-mallin avulla kuin myös koko valmennustiimin osalta ja tätä analyysityötä hyödynnettiin muuttamalla seuravalmentajien vastuualueita vastaamaan valmentajien osaamista sekä omia mielenkiinnonkohteita.
Opinnäytetyö koostuu lähtötilanteen kuvauksesta, jossa kuvataan opinnäytetyön tekijän nykyinen työ cheerleadingvalmentajana, valmentajan sidosryhmät ja työpaikan vuorovaikutustilanteet. Yhdeksän seurantaviikon raportointi tapahtui viikkoanalyysien kanssa, joissa perehdyttiin syvemmin jokaisen viikon teemaan. Lopuksi opinnäytetyössä pohditaan yhdeksän seurantaviikon aikana tapahtunutta kehittymistä ja oppimista ajanhallinnan, vuorovaikutusosaamisen ja osaamisen johtamisen taidoissa ja tulevaisuuden osaamisen kehittämisen keinoja ja tavoitteita.
Opinnäytetyön aikana ajanhallintaan kokeiltiin erilaisia keinoja kuten esimerkiksi pomodoro-tekniikkaa, joiden avulla pyrittiin siihen, että työskentelystä tulisi tehokasta. Kehittymistä tapahtui vuorovaikutusosaamisessa positiiviseen ja avoimempaan suuntaan. Vuorovaikutusta kehitettiin luomalla uusia toimintatapoja valmennustiimin viestintään, joiden tarkoituksena oli tehdä viestinnästä tarkoituksenmukaisempaa. Niin henkilökohtaisia vahvuuksia kuin osaamista tunnistettiin SWOT-mallin avulla kuin myös koko valmennustiimin osalta ja tätä analyysityötä hyödynnettiin muuttamalla seuravalmentajien vastuualueita vastaamaan valmentajien osaamista sekä omia mielenkiinnonkohteita.