Asiakastyytyväisyyden vaikutus kannattavaan myyntityöhön
Saatsi, Lenni (2022)
Saatsi, Lenni
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205128768
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205128768
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on asiakastyytyväisyyden vaikutus kannattavaan myyntityöhön. Työn tavoitteena on selvittää, miten asiakastyytyväisyys vaikuttaa kannattavaan myyntityön ja mitkä ovat siihen vaikuttavat tekijät. Tavoitteen tueksi opinnäytetyössä toteutettiin teemahaastattelu, jossa haastateltiin toimeksiantajan myyjien kokemuksia ja näkemyksiä liittyen asiakastyytyväisyyteen.
Työn teoriaosuudessa käydään läpi keskeisiä aiheita liittyen myyntityöhön sekä asiakastyytyväisyyteen. Työn teoriaosuudet tukevat tavoitteen saavuttamista ja antavat perspektiiviä aiheen hahmottamiseksi. Teoriaosuus on jaettu kolmeen pääaiheeseen ja teorian lopussa on tiivistelmä teorian yhteenvetona.
Työn empiirinen osa sisältää tutkimuksen toteutuksen suunnitelman sekä opinnäytetyöprosessin läpikäynnin. Empiirisessä osassa käsitellään myös tutkimuksen menetelmien valintaa perusteluineen. Empiirisen osan tarkoitus on pohjustaa työn taustaa sekä tutkimuksen toteutusta.
Tutkimusosuudessa käsitellään teoriaosuudessa ilmenneitä aiheita ja paneudutaan tarkemmin myyjien käytännön kokemuksiin asiakastyytyväisyydestä sekä sen merkityksestä. Teemahaastattelun tavoite on tuoda toimeksiantajan johtoportaalle myyjien näkemyksiä toiminnasta ja auttaa johtoporrasta kehittämään myyntityön toimintaa. Haastattelussa ilmenneet tulokset antavat myös toimeksiantajan myyjille mahdollisuuden kehittää päivittäistä myyntityötään. Myyjien vastausten pohjalta on kiteytetty johtopäätökset, jotka vaikuttavat tyytyväiseen asiakkaaseen.
Työn viimeinen osuus koostuu laatijan omasta pohdinnasta liittyen työn tuloksiin sekä mahdollisiin kehityskohteisiin sekä jatkotutkimuksiin. Pohdinta loppuosa sisältää työn luotettavuuden arvioinnin sekä laatijan oman oppimisen.
Työn teoriaosuudessa käydään läpi keskeisiä aiheita liittyen myyntityöhön sekä asiakastyytyväisyyteen. Työn teoriaosuudet tukevat tavoitteen saavuttamista ja antavat perspektiiviä aiheen hahmottamiseksi. Teoriaosuus on jaettu kolmeen pääaiheeseen ja teorian lopussa on tiivistelmä teorian yhteenvetona.
Työn empiirinen osa sisältää tutkimuksen toteutuksen suunnitelman sekä opinnäytetyöprosessin läpikäynnin. Empiirisessä osassa käsitellään myös tutkimuksen menetelmien valintaa perusteluineen. Empiirisen osan tarkoitus on pohjustaa työn taustaa sekä tutkimuksen toteutusta.
Tutkimusosuudessa käsitellään teoriaosuudessa ilmenneitä aiheita ja paneudutaan tarkemmin myyjien käytännön kokemuksiin asiakastyytyväisyydestä sekä sen merkityksestä. Teemahaastattelun tavoite on tuoda toimeksiantajan johtoportaalle myyjien näkemyksiä toiminnasta ja auttaa johtoporrasta kehittämään myyntityön toimintaa. Haastattelussa ilmenneet tulokset antavat myös toimeksiantajan myyjille mahdollisuuden kehittää päivittäistä myyntityötään. Myyjien vastausten pohjalta on kiteytetty johtopäätökset, jotka vaikuttavat tyytyväiseen asiakkaaseen.
Työn viimeinen osuus koostuu laatijan omasta pohdinnasta liittyen työn tuloksiin sekä mahdollisiin kehityskohteisiin sekä jatkotutkimuksiin. Pohdinta loppuosa sisältää työn luotettavuuden arvioinnin sekä laatijan oman oppimisen.