Vastuullisuusviestinnän merkitys kotimaan matkailijoiden ostopäätösprosessissa
Jaatinen, Jonna (2022)
Jaatinen, Jonna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205118726
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205118726
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää kotimaan matkailijoiden mielipiteitä vastuullisuusviestinnästä ja sen vaikutuksesta heidän ostopäätöksiinsä. Tehtävänä oli löytää vastaukset tutkimuksessa asetettuihin tutkimuskysymyksiin: millainen on vastuullisuusviestinnän merkitys kotimaan matkailijan ostopäätösprosessissa, miten kotimaan matkailijat määrittelevät vastuullisuuden ja millainen vastuullisuusviestintä vakuuttaa kotimaassa matkailevan?
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena verkkokyselyn muodossa. Kysely jaettiin neljässä eri matkailua käsittelevässä Facebook-ryhmässä ja kyselyyn vastasi 198 ihmistä. Kyselylomakkeen kysymykset käsittelivät kotimaan matkailijoiden näkemyksiä vastuullisuudesta matkailussa ja vastuullisuusviestintää. Kysely sisälsi strukturoituja kysymyksiä ja kaksi avointa kysymystä. Kyselystä saatu tutkimusaineisto analysoitiin Excel-ohjelmalla ja vastauksista muodostettiin havainnollistavia kuvioita ja taulukoita.
Tulokset osoittavat, että lähes 60 prosenttia vastaajista piti vastuullisuusviestintää melko tärkeänä tai erittäin tärkeänä tekijänä matkakohdetta/matkailupalveluita valitessaan. Kotimaan matkailijoiden näkemyksiä vastuullisuudesta matkailussa tutkittiin avoimen kysymyksen muodossa. Avoimista vastauksista nostettiin esille huomioita, jotka toistuivat usean vastaajan vastauksissa. Tuloksista kävi ilmi, että myös vastaajien vuosituloilla oli merkitystä vastuullisuusviestinnän merkitykseen ostopäätösprosessissa. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että vastuullisuusviestinnällä on merkitystä kotimaan matkailijoiden ostopäätösprosessissa, mutta ostopäätöksiin vaikuttavat usein myös muut tekijät, kuten hinta-laatusuhde sekä saatavuus.
Tulevaisuudessa matkailualan yritysten tulee kiinnittää huomiota siihen, että vastuullisuusviestintä keskittyy jokapäiväisiin vastuullisuustekoihin. Viestinnässä tulisi kertoa myös siitä, mitä yrityksen tulisi toiminnassaan parantaa. Vastuullisuusviestinnän tulee olla aitoihin tekoihin perustuvaa ja mahdollisimman avointa sidosryhmille, jotta se on vakuuttavaa.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena verkkokyselyn muodossa. Kysely jaettiin neljässä eri matkailua käsittelevässä Facebook-ryhmässä ja kyselyyn vastasi 198 ihmistä. Kyselylomakkeen kysymykset käsittelivät kotimaan matkailijoiden näkemyksiä vastuullisuudesta matkailussa ja vastuullisuusviestintää. Kysely sisälsi strukturoituja kysymyksiä ja kaksi avointa kysymystä. Kyselystä saatu tutkimusaineisto analysoitiin Excel-ohjelmalla ja vastauksista muodostettiin havainnollistavia kuvioita ja taulukoita.
Tulokset osoittavat, että lähes 60 prosenttia vastaajista piti vastuullisuusviestintää melko tärkeänä tai erittäin tärkeänä tekijänä matkakohdetta/matkailupalveluita valitessaan. Kotimaan matkailijoiden näkemyksiä vastuullisuudesta matkailussa tutkittiin avoimen kysymyksen muodossa. Avoimista vastauksista nostettiin esille huomioita, jotka toistuivat usean vastaajan vastauksissa. Tuloksista kävi ilmi, että myös vastaajien vuosituloilla oli merkitystä vastuullisuusviestinnän merkitykseen ostopäätösprosessissa. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että vastuullisuusviestinnällä on merkitystä kotimaan matkailijoiden ostopäätösprosessissa, mutta ostopäätöksiin vaikuttavat usein myös muut tekijät, kuten hinta-laatusuhde sekä saatavuus.
Tulevaisuudessa matkailualan yritysten tulee kiinnittää huomiota siihen, että vastuullisuusviestintä keskittyy jokapäiväisiin vastuullisuustekoihin. Viestinnässä tulisi kertoa myös siitä, mitä yrityksen tulisi toiminnassaan parantaa. Vastuullisuusviestinnän tulee olla aitoihin tekoihin perustuvaa ja mahdollisimman avointa sidosryhmille, jotta se on vakuuttavaa.