Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Tuotteistamisen rooli yritysten välisessä kaupankäynnissä

Kumpula, Juho (2022)

Avaa tiedosto
Kumpula_Juho.pdf (792.6Kt)
Lataukset: 


Kumpula, Juho
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205118710
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia tuotteistamisen roolia yritysten välisessä kaupankäynnissä. Opinnäytetyön tarkoitus oli löytää tärkeimmät elementit, joita vuokrauskäyttöön myytävien sähköfatbike-pyörien tuotteistuksen on sisällettävä, jotta ne palvelevat mahdollisimman hyvin vuokraustoimintaa harjoittavia yrityksiä. Opinnäytetyön aihe liittyi olennaisesti tähän aikaan, koska onnistunut tuotteistaminen mahdollistaa merkittävän kilpailuedun yritysten välisessä kaupankäynnissä ja sähköavusteisten pyörien suosio on lisääntynyt räjähdysmäisesti. Työ toteutettiin case-tyyppisenä opinnäytetyönä, jonka teoreettinen viitekehys käsitteli tuotteistamista, ostokäyttäytymistä ja näiden merkitystä yritysten väliseen kaupankäyntiin. Varsinaisessa tapaustutkimuksessa keskityttiin sähköfatbike-pyörien vuokraamista harjoittavien yritysten ostoprosessiin ja asioihin, joita tuotteistamisen avulla voitiin kehittää. Tuotteistamissuunnitelma toteutettiin merkkiriippumattomana ja siitä rajattiin pois hinnoitteluun, markkinointiin ja tuot-teistamisen pilotointiin liittyvät osa-alueet. Tapaustutkimuksessa käytettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä ja tehtiin haastattelututkimus kohdeasiakkaille.

Sisällönanalyysi sekä haastattelututkimuksen tulokset vahvistavat oletusta, että juuri vuokrauskäyttöön tarkoitettuja sähköfatbike-pyöriä ei juurikaan ole markkinoilla. Vuokraamotoimintaa harjoittavilla yrityksillä on omat erikoistarpeensa liittyen pyöräkokonaisuuden hankintaan, ylläpitoon ja elinkaaren päättämiseen.

Opinnäytetyön tuloksista voidaan päätellä, että aiheen valinta oli ajankohtainen ja tuloksilla voidaan edistää tilaajana toimivan Yritys X:n kilpailukykyä markkinoilla. Mahdollisena jatkotutkimuksina voidaan toteuttaa myös muiden vuokrattavien urheilu- ja vapaa-ajan välineiden tuotteistamissuunnitelmat vuokraamoyrityksille. Tuotteistamisen lisäksi tuotteiden palvelullistaminen kuukausimaksulliseksi palveluksi on ajankohtainen ja mielenkiintoinen jatkotutkimusaihe.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste