Markkinointisuunnitelma Tampere Chamber Music -festivaalille
Tölli, Sonja (2022)
Tölli, Sonja
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205118727
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205118727
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana oli Tampere Chamber Music ry, joka järjestää Tampereella vuosittain kansainvälisen Tampere Chamber Music -kamarimusiikkifestivaalin. Opinnäytetyön tavoitteena oli festivaalin markkinoinnin kehittäminen. Tarkoituksena oli analysoida festivaalin tämänhetkistä markkinointia sekä sen lähtökohtia, ja sitä kautta luoda kehitysideoita uusien asiakkaiden tavoittamiseksi.
Tämän työn ensisijaisena tutkimusmenetelmänä oli havainnointi, joka toteutettiin osana projektiopintoja. Projekti keskittyi tulevan festivaalin järjestämiseen ja sen aikana toimintaa havainnoitiin sisäisesti marraskuusta 2021 huhtikuuhun 2022 välisenä aikana. Tietoa kerättiin myös Tampereen musiikinopiskelijoille maaliskuussa 2022 lähetetyn sähköisen kyselytutkimuksen avulla. Näiden menetelmien lisäksi työssä käytettiin toimintaympäristö- ja markkina-analyysiä festivaalin lähtökohtien selvittämisessä sekä benchmarkingia kahden kilpailijan analysoimisessa. Työn teoreettisena perustana voidaan pitää tapahtumamarkkinointiin liittyvää lähdemateriaalia.
Opinnäytetyön tuloksina olivat 30 musiikinopiskelijan näkökulmat festivaalista, lähtökohta-analyysien ja benchmarkingin tulokset sekä omien havaintojen pohjalta syntyneet kehitysideat festivaalin markkinoinnin kehittämiseksi. Lisäksi toimeksiantajan sosiaalisen median markkinointia ajatellen laadittiin sisältöpilarit, joita toimeksiantaja voi halutessaan hyödyntää julkaisujen suunnittelun ja ajastamisen helpottamiseksi.
Työn johtopäätöksinä oli, että Tampere Chamber Music -festivaalilla on hyvät lähtökohdat tapahtuman kasvattamiselle. Kehitysideoina nousivat esiin erityisesti tapahtuman ainutlaatuisuuden korostaminen sekä tapahtumasta kiinnostuneiden opiskelijoiden tavoittaminen heidän omista tiedotuskanavistaan.
Tämän työn ensisijaisena tutkimusmenetelmänä oli havainnointi, joka toteutettiin osana projektiopintoja. Projekti keskittyi tulevan festivaalin järjestämiseen ja sen aikana toimintaa havainnoitiin sisäisesti marraskuusta 2021 huhtikuuhun 2022 välisenä aikana. Tietoa kerättiin myös Tampereen musiikinopiskelijoille maaliskuussa 2022 lähetetyn sähköisen kyselytutkimuksen avulla. Näiden menetelmien lisäksi työssä käytettiin toimintaympäristö- ja markkina-analyysiä festivaalin lähtökohtien selvittämisessä sekä benchmarkingia kahden kilpailijan analysoimisessa. Työn teoreettisena perustana voidaan pitää tapahtumamarkkinointiin liittyvää lähdemateriaalia.
Opinnäytetyön tuloksina olivat 30 musiikinopiskelijan näkökulmat festivaalista, lähtökohta-analyysien ja benchmarkingin tulokset sekä omien havaintojen pohjalta syntyneet kehitysideat festivaalin markkinoinnin kehittämiseksi. Lisäksi toimeksiantajan sosiaalisen median markkinointia ajatellen laadittiin sisältöpilarit, joita toimeksiantaja voi halutessaan hyödyntää julkaisujen suunnittelun ja ajastamisen helpottamiseksi.
Työn johtopäätöksinä oli, että Tampere Chamber Music -festivaalilla on hyvät lähtökohdat tapahtuman kasvattamiselle. Kehitysideoina nousivat esiin erityisesti tapahtuman ainutlaatuisuuden korostaminen sekä tapahtumasta kiinnostuneiden opiskelijoiden tavoittaminen heidän omista tiedotuskanavistaan.