Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Positiivinen kasvatus osana varhaiskasvatusta

Ihme, Julia (2022)

 
Avaa tiedosto
Ihme_Julia.pdf (790.7Kt)
Lataukset: 


Ihme, Julia
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205128782
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tehty yhteistyössä kahden Tampereen kaupungin päiväkodin kanssa. Tutkimuksen tarkoituksena oli lisätä kasvattajien tietoutta positiivisesta kasvatuksesta ja selvittää, kuinka positiivinen kasvatus saataisiin osaksi kyseisten päiväkotien jokapäiväistä pedagogiikkaa. Tavoitteena oli tuottaa kasvattajille tietoa oman työnsä kehittämiseen. Tutkimuskysymykset ovat: Mitä positiivinen kasvatus on käytännössä, millä tavalla positiivinen kasvatus edistää lapsen hyvinvointia, ja miten positiivista kasvatusta voidaan hyödyntää varhaiskasvatuksen arjessa? Positiivista kasvatusta tarkastellaan varhaiskasvatuksen kasvattajien näkökulmasta.

Tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen, joka sisältää toiminnallisen osuuden. Alkukartoituksena kasvattajilta kerättiin aineistoa sähköisellä kyselyllä positiivisen kasvatuksen käsitteestä. Kyselyyn vastasi kymmenen kasvattajaa. Aineisto analysoitiin laadullisin menetelmin temaattisella sisällönanalyysilla. Teorian, tutkimuskysymysten ja kyselyn tulosten pohjalta kasvattajille rakennettiin ja pidettiin toiminnallinen koulutus positiivisen kasvatuksen aiheesta.

Johtopäätöksenä voi todeta, että positiivinen kasvatus on käsitteenä monelle kasvattajalle uusi, mutta käytännön tasolla jossain määrin tuttu. Lapsia halutaan kasvattaa positiivisuuden kautta, mutta kasvattajat tarvitsevat aiheesta enemmän tietoa ja perusteluja, miten sitä käytännön tasolla voidaan paremmin toteuttaa. Kasvattajat kokivat saaneensa koulutuksesta hyviä ja tärkeitä konkreettisia vinkkejä, miten he voivat toteuttaa positiivista kasvatusta varhaiskasvatuksen arjessa. Kasvattajat saivat tietoa, jolla voivat kehittää omaa työtään.

Positiivinen kasvatus sopii varhaiskasvatuksen arkeen erinomaisesti, ja se koetaan hyvin tärkeänä ja tarpeellisena. Jatkossa voisi olla hyödyllistä tutkia varhaiskasvatuksessa työskentelyn kuormittavuutta ja asioita, jotka lisäävät työntekijöiden hyvinvointia. Työ itsessään on kuormittavaa, ja olisi mielenkiintoista tutkia enemmän, kuinka paljon positiivisella kasvatuksella voitaisiin tukea työntekijöiden hyvinvointia.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste