Tekoäly julkisessa liikenteessä sekä sen kompastuskivet työllisyyden ja turvallisuuden näkökulmasta
Pulkkinen, Eeli (2022)
Pulkkinen, Eeli
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205128849
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205128849
Tiivistelmä
Tekoälyn läsnäolo linja-autojen kehityksessä tulee olemaan entistä vahvempi tulevaisuudessa. On äärimmäisen kriittistä oppia ymmärtämään tekoälyn eettisiä puolia. Eettiset haasteet, joita tekoälyn implementointi linja-autoihin luo ovat meille kaikille yhteisiä. Keskustelut tekoälystä nostavat useasti esiin sen luotettavuuden ja eettisyyden.
Tämä opinnäytetyö käsittelee linja-autojen automatisointia tekoälyä hyödyntämällä, sekä sen tuomia kompastuskiviä työllisyyden ja turvallisuuden osalta. Työn tavoite oli selvittää linja-autojen automatisoinnin nykytilannetta ja sitä myöten saada selville onko näihin kompastuskiviin saatu ratkaisuja tai edes uusia tulokulmia.
Tietoperustassa tarkastellaan tekoälyä yleisesti, sen alalajeja, tekoälyn ”syntymistä”, sekä avataan FABULOS nimistä projektia, jonka tarkoituksena on selvittää miten kaupungit ympäri maailman voivat käyttää automatisoituja linja-autoja systemaattisesti. Tutkimuksessa käsitellään linja-autojen automatisoinnin vaikutuksia kolmesta eri eettisestä näkökulmasta; työllisyyden, etujen ja turvallisuuden.
Tutkimus on suoritettu integroitavana kirjallisuuskatsauksena kevään 2022 aikana. Aineisto tutkimukseen kerättiin pääasiallisesti verkkosivuilta erilaisista blogeista ja artikkeleista.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että kovinkaan moni taho ei ilmaise huoltansa työpaikkansa menettävistä linja-autokuskeista, eikä myöskään tekoälyn eettisistä ongelmista. Monet maailman kaupungit tähtäävät nyt vain kovaa vauhtia siihen, miten nämä automatisoidut linja-autot saataisiin mahdollisimman pian kaduille muun liikenteen sekaan.
Tutkimuksen tulosten nojalla linja-autojen automatisointi toisi linja-autonkuljettajille työpaikkojen menetyksiä, mutta samalla kaupunkien säästäessä kuljettajien palkoista, toisi se myös yhteiskunnalle hyötyä monella tavalla. Turvallisuuteen ja esimerkiksi vastuuseen liittyvät eettiset ongelmakohdat vaativat vielä paljon työtä ennen kuin voidaan varmuudella sanoa, milloin automatisoidut linja-autot ovat täysin valmiita toimimaan liikenteen joukossa.
Tämä opinnäytetyö käsittelee linja-autojen automatisointia tekoälyä hyödyntämällä, sekä sen tuomia kompastuskiviä työllisyyden ja turvallisuuden osalta. Työn tavoite oli selvittää linja-autojen automatisoinnin nykytilannetta ja sitä myöten saada selville onko näihin kompastuskiviin saatu ratkaisuja tai edes uusia tulokulmia.
Tietoperustassa tarkastellaan tekoälyä yleisesti, sen alalajeja, tekoälyn ”syntymistä”, sekä avataan FABULOS nimistä projektia, jonka tarkoituksena on selvittää miten kaupungit ympäri maailman voivat käyttää automatisoituja linja-autoja systemaattisesti. Tutkimuksessa käsitellään linja-autojen automatisoinnin vaikutuksia kolmesta eri eettisestä näkökulmasta; työllisyyden, etujen ja turvallisuuden.
Tutkimus on suoritettu integroitavana kirjallisuuskatsauksena kevään 2022 aikana. Aineisto tutkimukseen kerättiin pääasiallisesti verkkosivuilta erilaisista blogeista ja artikkeleista.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että kovinkaan moni taho ei ilmaise huoltansa työpaikkansa menettävistä linja-autokuskeista, eikä myöskään tekoälyn eettisistä ongelmista. Monet maailman kaupungit tähtäävät nyt vain kovaa vauhtia siihen, miten nämä automatisoidut linja-autot saataisiin mahdollisimman pian kaduille muun liikenteen sekaan.
Tutkimuksen tulosten nojalla linja-autojen automatisointi toisi linja-autonkuljettajille työpaikkojen menetyksiä, mutta samalla kaupunkien säästäessä kuljettajien palkoista, toisi se myös yhteiskunnalle hyötyä monella tavalla. Turvallisuuteen ja esimerkiksi vastuuseen liittyvät eettiset ongelmakohdat vaativat vielä paljon työtä ennen kuin voidaan varmuudella sanoa, milloin automatisoidut linja-autot ovat täysin valmiita toimimaan liikenteen joukossa.