Esiopetuksen koulukuraattoripalvelujen kehittäminen : toiminnallinen kehittämiskartoitus Nokialla
Vähätalo, Mervi (2022)
Vähätalo, Mervi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on 
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205128817
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205128817
Tiivistelmä
Esiopetus tuli oppilas-ja opiskeluhuoltolain piiriin vuonna 2014 lakiuudistuksen (1287/2013) myötä. Vaikka lakiuudistuksesta on joitakin vuosia aikaa, on esiopetuksen oppilas- ja opiskeluhuoltopalveluissa yhä kehittämistä. Esiopetuksen kuraattoripalvelujen kannalta tämä tarkoittaa esimerkiksi palvelujen tunnettuuden lisäämistä.
Tutkimuksessa kartoitettiin, mitä esiopetuksen työntekijät tiesivät oppilashuollon koulukuraattoripalveluista Nokialla. Siinä myös selvitettiin, millaisia kuraattoripalveluihin liittyviä tarpeita esiopetuksen oppilailla ja heidän perheillään on esiopetuksen henkilöstön kertomana. Tutkimustulosten analyysiä hyödyntäen laadittiin palvelupolkumallinnukset esiopetuksen kuraattoripalveluista. Tutkimus toteutettiin laadullisena toimintatutkimuksena palvelumuotoilun keinoja soveltaen. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Esiopetuksen henkilöstön tietämys koulukurattoripalveluista vaihteli paljon vähistä pohjatiedoista omakohtaiseen kokemukseen palvelujen hyödyntämisestä. Esi-opetuksen oppilaiden ja heidän perheidensä tärkeimmät tarpeet koulukuraattori-palvelujen suhteen esiopetuksen henkilöstön kertomana koskivat vanhemmuuden tukea, sosiaalisia taitoja, kiusaamista sekä yksilöllisiä haasteita ja tarpeita. Teemat olivat samat sekä yhteisöllisen että yksilöllisen koulukuraattorityön kannalta.
Tutkimustuloksissa korostui vanhemmuuden tukemisen tärkeys. Vanhemmilla on suora vaikutus lapsen fyysiseen, psyykkiseen, aineelliseen ja sosiaaliseen hyvinvointiin. Vanhemmuutta tukemalla edistetään lasten hyvinvointia. Koulukuraattoripalvelujen tärkeäksi osa-alueeksi nousi esille myös sosiaalinen tuki. Sen avulla edistetään yksilöiden ja yhteisön hyvinvointia.
Kuraattorityö on moninaista asiantuntijatyötä. Esiopetuksen kuraattorityössä korostuu konsultatiivinen ja palveluohjauksellinen työote. Koulukurattoripalveluille on tarvetta myös esiopetuksen parissa. Olisi hyvä selvittää, millaista resursointia tarvittaisiin, jotta kuraattoripalveluja voitaisiin toteuttaa lain edellyttämällä tavalla. Jo pienillä interventioilla voidaan vaikuttaa ennaltaehkäisevästi niin opiskeluyhteisön kuin yksittäisten oppilaiden hyvinvointiin. 
Tutkimuksessa kartoitettiin, mitä esiopetuksen työntekijät tiesivät oppilashuollon koulukuraattoripalveluista Nokialla. Siinä myös selvitettiin, millaisia kuraattoripalveluihin liittyviä tarpeita esiopetuksen oppilailla ja heidän perheillään on esiopetuksen henkilöstön kertomana. Tutkimustulosten analyysiä hyödyntäen laadittiin palvelupolkumallinnukset esiopetuksen kuraattoripalveluista. Tutkimus toteutettiin laadullisena toimintatutkimuksena palvelumuotoilun keinoja soveltaen. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Esiopetuksen henkilöstön tietämys koulukurattoripalveluista vaihteli paljon vähistä pohjatiedoista omakohtaiseen kokemukseen palvelujen hyödyntämisestä. Esi-opetuksen oppilaiden ja heidän perheidensä tärkeimmät tarpeet koulukuraattori-palvelujen suhteen esiopetuksen henkilöstön kertomana koskivat vanhemmuuden tukea, sosiaalisia taitoja, kiusaamista sekä yksilöllisiä haasteita ja tarpeita. Teemat olivat samat sekä yhteisöllisen että yksilöllisen koulukuraattorityön kannalta.
Tutkimustuloksissa korostui vanhemmuuden tukemisen tärkeys. Vanhemmilla on suora vaikutus lapsen fyysiseen, psyykkiseen, aineelliseen ja sosiaaliseen hyvinvointiin. Vanhemmuutta tukemalla edistetään lasten hyvinvointia. Koulukuraattoripalvelujen tärkeäksi osa-alueeksi nousi esille myös sosiaalinen tuki. Sen avulla edistetään yksilöiden ja yhteisön hyvinvointia.
Kuraattorityö on moninaista asiantuntijatyötä. Esiopetuksen kuraattorityössä korostuu konsultatiivinen ja palveluohjauksellinen työote. Koulukurattoripalveluille on tarvetta myös esiopetuksen parissa. Olisi hyvä selvittää, millaista resursointia tarvittaisiin, jotta kuraattoripalveluja voitaisiin toteuttaa lain edellyttämällä tavalla. Jo pienillä interventioilla voidaan vaikuttaa ennaltaehkäisevästi niin opiskeluyhteisön kuin yksittäisten oppilaiden hyvinvointiin.
