Esimies henkilöstön sitouttajana: ohjeistus esimiehille henkilöstön sitouttamiseen
Kauppi, Teemu (2022)
Kauppi, Teemu
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205128860
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205128860
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön aiheena on, miten esimies voi toimia henkilöstön sitouttajana. Opinnäytetyön toimeksiantaja on Witron Wioss On Site Services Gmbh Suomen osasto. Työn tavoitteen oli luoda yrityksen esimiehille ohjeistus auttamaan heitä henkilöstön sitouttamisessa. Opinnäytetyö aloitettiin helmikuussa 2022.
Henkilöstön sitouttaminen on nykyään entistäkin tärkeämpää yrityksissä, mutta käsitteenä sitoutuminen on todella laaja. Tässä työssä sitouttaminen se on rajattu esimiehen näkökulmaan. Tällä tarkoitetaan niitä sitoutumiseen vaikuttavia asioita, johon esimies voi omalla toiminnallaan vaikuttaa. Työn tietoperusta koostuu työhön ja työpaikkaan sitoutumisesta, yrityskulttuurista, johtamisesta ja esimiestyöstä. Tietoperustassa käydään läpi mitä sitoutuminen on ja mistä se koostuu. Toisena läpikäytävänä asiana on yrityskulttuuri ja sen vaikutus henkilöstön sitoutumiseen sekä esimiehen roolia näissä kahdessa asiassa. Kolmantena aiheena on esimiestyö sitouttamisessa. Tietoperusta on koottu kirjoista, e-kirjoista, artikkeleista, videoista ja tutkimuksista.
Produktia varten suoritettiin toimeksiantajayrityksen henkilöstölle kohdistettu kysely, jonka tarkoituksena oli antaa teoriapohjan lisäksi suuntaa ohjeistuksessa käsiteltäville asioille. Kysely oli kvantitatiivinen ja vastauksien keräämiseen käytettiin Likertin asteikkoa. Kysely suoritettiin Webropol alustalla nettilinkki kyselynä, jonka yrityksen esimiehet jakoivat työntekijöille.
Produktiksi syntyi ohjeistus esimiehelle, jossa käydään lyhyesti läpi sitoutumisen teoriaa sekä annetaan toimeksiantajayrityksen esimiehille ohjeet, kuinka toimia henkilöstöä sitouttamisessa yritykseen. Produktin ohjeistusosion aiheet tulivat kyselyn tulosten ja teoriapohjan perusteella.
Kilpailu työntekijöistä käy yhä kovemmaksi ja henkilöstön sitouttaminen on tärkeässä roolissa yritysten menestyksen kannalta. Henkilöstön sitouttamisen tulisi olla osa yritysten strategiaa. Tällä pystytään varmistamaan työntekijöiden pysyminen yrityksessä ja pitämään yllä kilpailukykyä. Sitoutuminen on kuitenkin asia, jota ei tapahdu itsestään, vaan sitä on johdettava ja edistettävä työpaikalla. Tässä onnistuakseen yrityksen on panostettava esimiesten johtamistaitoihin.
Henkilöstön sitouttaminen on nykyään entistäkin tärkeämpää yrityksissä, mutta käsitteenä sitoutuminen on todella laaja. Tässä työssä sitouttaminen se on rajattu esimiehen näkökulmaan. Tällä tarkoitetaan niitä sitoutumiseen vaikuttavia asioita, johon esimies voi omalla toiminnallaan vaikuttaa. Työn tietoperusta koostuu työhön ja työpaikkaan sitoutumisesta, yrityskulttuurista, johtamisesta ja esimiestyöstä. Tietoperustassa käydään läpi mitä sitoutuminen on ja mistä se koostuu. Toisena läpikäytävänä asiana on yrityskulttuuri ja sen vaikutus henkilöstön sitoutumiseen sekä esimiehen roolia näissä kahdessa asiassa. Kolmantena aiheena on esimiestyö sitouttamisessa. Tietoperusta on koottu kirjoista, e-kirjoista, artikkeleista, videoista ja tutkimuksista.
Produktia varten suoritettiin toimeksiantajayrityksen henkilöstölle kohdistettu kysely, jonka tarkoituksena oli antaa teoriapohjan lisäksi suuntaa ohjeistuksessa käsiteltäville asioille. Kysely oli kvantitatiivinen ja vastauksien keräämiseen käytettiin Likertin asteikkoa. Kysely suoritettiin Webropol alustalla nettilinkki kyselynä, jonka yrityksen esimiehet jakoivat työntekijöille.
Produktiksi syntyi ohjeistus esimiehelle, jossa käydään lyhyesti läpi sitoutumisen teoriaa sekä annetaan toimeksiantajayrityksen esimiehille ohjeet, kuinka toimia henkilöstöä sitouttamisessa yritykseen. Produktin ohjeistusosion aiheet tulivat kyselyn tulosten ja teoriapohjan perusteella.
Kilpailu työntekijöistä käy yhä kovemmaksi ja henkilöstön sitouttaminen on tärkeässä roolissa yritysten menestyksen kannalta. Henkilöstön sitouttamisen tulisi olla osa yritysten strategiaa. Tällä pystytään varmistamaan työntekijöiden pysyminen yrityksessä ja pitämään yllä kilpailukykyä. Sitoutuminen on kuitenkin asia, jota ei tapahdu itsestään, vaan sitä on johdettava ja edistettävä työpaikalla. Tässä onnistuakseen yrityksen on panostettava esimiesten johtamistaitoihin.