Känslohantering med fokus på besvikelse bland barn i grundskolans lägre klasser - Ett verktyg utvecklat för skolcoacher
Backman, Veera; Enkvist, Vilma; Hellström, Emma; Suominen, Jill (2022)
Backman, Veera
Enkvist, Vilma
Hellström, Emma
Suominen, Jill
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205128910
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205128910
Tiivistelmä
Detta examensarbete var en del av Skolcoachprojektet, Skolcoach – förebyggande arbete i skolan vid Yrkeshögskolan Novia. Vår uppgift var att utveckla ett fungerande verktyg som kan användas av skolcoacher i Svenskfinland. Syftet med examensarbetet var att skapa ett verktyg i förebyggande syfte som hjälper barn att hantera besvikelser tillsammans med skolcoacher. Behovet och intresset av nya verktyg har uttryckts bland skolcoacher och sociala utmaningar samt besvikelser bland barn anses idag vara svårare än tidigare. Frågeställningarna för examensarbetet är: Stöder verktyget barns känslohantering? Kan skolcoacher hantera barns besvikelser tillsammans med dem bättre med hjälp av ett verktyg i form av spel?
Titeln skolcoach är relativt ny och det finns begränsat med information om arbetsbilden. Under examensarbetets process har vi förutom sökning i databaserna EBSCO, Google Scholar och Jstor därför använt oss av intervjuer för att samla information. Den teoretiska delen beskriver skolcoachens arbetsbild, hur man hanterar besvikelser och känslohantering och den innehåller kunskap om funktionellt examensarbete. I processen för att skapa verktyget användes The Lean Startup-metoden som stöd.
Resultatet av examensarbetet är ett brädspel som testades i en grundskola i två årskurser. Mellan testtillfällena utvärderades och utvecklades verktyget. Slutsatsen är att verktyget stödjer barns känslohantering. Under spelets gång uppstod givande diskussioner och reflektioner samt kunskap om känslor. Detta gör spelet till ett nyttigt verktyg för skolcoacher i deras arbete.
This Bachelor’s thesis is part of the school coach project Skolcoach – förebyggande arbete i skolan at Novia University of Applied Sciences. Our task was to develop a tool that can be used by Finnish-Swedish school coaches. The purpose of the project was to create a preventive tool that will help children process disappointments together with the school coaches. A demand and the interest for new tools have been expressed among school coaches. However, social challenges and disappointments among children are considered to be more difficult today. The research questions of the project are: Does the tool support children’s emotional management? Can school coaches handle children’s disappointments better together with them by using a tool in the form of a game?
The title school coach is relatively new and there is limited information available concerning the work image. During the thesis process, in addition to searching in the databases EBSCO, Google Scholar and Jstor, we conducted interviews to gather information. The theoretical part describes the school coaches work image, disappointment as a subject and contains information about a functional degree project. In the process of making the tool The Lean Startup method was used as a supportive function.
As a result of the thesis, a board game was created and tested in two separate classes of an elementary school. Between the different tests, the tool was evaluated and further developed. The conclusion of the research is that the tool supports emotion management. During the board game, rewarding discussions and important reflections were made and the children received more knowledge about their emotions. The boardgame is therefore a useful tool for school coaches in their everyday work.
Titeln skolcoach är relativt ny och det finns begränsat med information om arbetsbilden. Under examensarbetets process har vi förutom sökning i databaserna EBSCO, Google Scholar och Jstor därför använt oss av intervjuer för att samla information. Den teoretiska delen beskriver skolcoachens arbetsbild, hur man hanterar besvikelser och känslohantering och den innehåller kunskap om funktionellt examensarbete. I processen för att skapa verktyget användes The Lean Startup-metoden som stöd.
Resultatet av examensarbetet är ett brädspel som testades i en grundskola i två årskurser. Mellan testtillfällena utvärderades och utvecklades verktyget. Slutsatsen är att verktyget stödjer barns känslohantering. Under spelets gång uppstod givande diskussioner och reflektioner samt kunskap om känslor. Detta gör spelet till ett nyttigt verktyg för skolcoacher i deras arbete.
This Bachelor’s thesis is part of the school coach project Skolcoach – förebyggande arbete i skolan at Novia University of Applied Sciences. Our task was to develop a tool that can be used by Finnish-Swedish school coaches. The purpose of the project was to create a preventive tool that will help children process disappointments together with the school coaches. A demand and the interest for new tools have been expressed among school coaches. However, social challenges and disappointments among children are considered to be more difficult today. The research questions of the project are: Does the tool support children’s emotional management? Can school coaches handle children’s disappointments better together with them by using a tool in the form of a game?
The title school coach is relatively new and there is limited information available concerning the work image. During the thesis process, in addition to searching in the databases EBSCO, Google Scholar and Jstor, we conducted interviews to gather information. The theoretical part describes the school coaches work image, disappointment as a subject and contains information about a functional degree project. In the process of making the tool The Lean Startup method was used as a supportive function.
As a result of the thesis, a board game was created and tested in two separate classes of an elementary school. Between the different tests, the tool was evaluated and further developed. The conclusion of the research is that the tool supports emotion management. During the board game, rewarding discussions and important reflections were made and the children received more knowledge about their emotions. The boardgame is therefore a useful tool for school coaches in their everyday work.