Asiantuntijabrändin rakentaminen sisältömarkkinoinnin keinoin : asiantuntijuus ja vaikuttavuus toistensa tukena
Bergström, Erika (2022)
Bergström, Erika
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205118680
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205118680
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia vahvoja asiantuntijabrändejä sekä eritellä ja havainnollistaa sisältömarkkinoinnin keinoja ja sisältöjen elementtejä, joiden avulla vahvoja asiantuntijabrändejä on rakennettu.
Opinnäytetyössä hyödynnetään useita kirjallisia lähteitä, verkkolähteitä sekä kahden sosiaalisessa mediassa vahvasti esiintyvän asiantuntijan haastattelua. Työssä käsitellään ensin asiantuntijoiden roolia sosiaalisessa mediassa sekä sisältömarkkinoinnin perusperiaatteita, jonka jälkeen perehdytään asiantuntijabrändeihin ja toimivien sisältöjen elementteihin. Työ lisää ymmärrystä siitä, miten asiantuntijabrändiä voi rakentaa nykypäivän sosiaalisessa mediassa ja minkälaisia asioita sisällöntuotannossa kannattaa huomioida.
Opinnäytetyön keskeinen havainto on se, että monet asiantuntijat miettivät liikaa sitä, miltä asiantuntijan kuuluu näyttää sosiaalisessa mediassa sen sijaan, että he keskittyisivät siihen, mitä kohderyhmänsä haluavat nähdä. Asiantuntijoilta odotetaan aitouden ja läpinäkyvyyden lisäksi kohderyhmälähtöistä tapaa viestiä. Asiantuntijoille on kysyntää sosiaalisessa mediassa, mutta viestin vaikuttavuuden tueksi vaaditaan persoonallisuutta ja omaperäisyyttä. Vaikuttavat sisällöt vahvistavat asiantuntijabrändiä ja vahvemman asiantuntijabrändin ja vahvistuvien mielikuvien myötä myös tulevien sisältöjen vaikuttavuus kasvaa.
Opinnäytetyössä hyödynnetään useita kirjallisia lähteitä, verkkolähteitä sekä kahden sosiaalisessa mediassa vahvasti esiintyvän asiantuntijan haastattelua. Työssä käsitellään ensin asiantuntijoiden roolia sosiaalisessa mediassa sekä sisältömarkkinoinnin perusperiaatteita, jonka jälkeen perehdytään asiantuntijabrändeihin ja toimivien sisältöjen elementteihin. Työ lisää ymmärrystä siitä, miten asiantuntijabrändiä voi rakentaa nykypäivän sosiaalisessa mediassa ja minkälaisia asioita sisällöntuotannossa kannattaa huomioida.
Opinnäytetyön keskeinen havainto on se, että monet asiantuntijat miettivät liikaa sitä, miltä asiantuntijan kuuluu näyttää sosiaalisessa mediassa sen sijaan, että he keskittyisivät siihen, mitä kohderyhmänsä haluavat nähdä. Asiantuntijoilta odotetaan aitouden ja läpinäkyvyyden lisäksi kohderyhmälähtöistä tapaa viestiä. Asiantuntijoille on kysyntää sosiaalisessa mediassa, mutta viestin vaikuttavuuden tueksi vaaditaan persoonallisuutta ja omaperäisyyttä. Vaikuttavat sisällöt vahvistavat asiantuntijabrändiä ja vahvemman asiantuntijabrändin ja vahvistuvien mielikuvien myötä myös tulevien sisältöjen vaikuttavuus kasvaa.