Teatteritoiminnan kulttuurihyvinvointivaikutukset : nuorten vuorovaikutustaitojen vahvistaminen teatteritoiminnan keinoin
Niko, Torvinen (2022)
Niko, Torvinen
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205129000
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205129000
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyötutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten teatteritoiminnalla voidaan vaikuttaa nuorten vuorovaikutustaitojen kehittymiseen. Tutkimuksessa selvitettiin teatterialan ammattilaisten näkemyksiä teatteritoiminnan keinoista ja toimintatavoista, joilla voidaan vaikuttaa näiden taitojen kehittymiseen. Lisäksi tutkittiin nuorten kokemuksia siitä, kuinka he ovat kokeneet teatteritoiminnan vaikutukset omassa elämässään. Aihetta lähestyttiin kulttuurihyvinvoinnin näkökulmasta vuorovaikutus- ja tunnetaitojen sekä sosiaalisten taitojen ja osallisuuden kautta.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Suomen Nuorisoseurat ry:n kanssa. Kohderyhmänä oli poikateatteri Sällit ja Nuorisoseurojen Teatterin osaamiskeskuksen teatteri-ilmaisun ohjaajat. Tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua. Nuoret haastateltiin yksilöhaastatteluin ja ammattilaiset ryhmähaastatteluna. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin.
Tämä tutkimus osoittaa, että turvallisuudentunteen kokeminen on edellytys nuorten vuorovaikutustaitojen kehittymiselle. Tutkimuksen mukaan teatteritoiminnalla voidaan vahvistaa nuorten vuorovaikutustaitoja. Vuorovaikutustaitojen lisäksi toimintaan osallistuneiden nuorten tunnetaidot ja sosiaaliset taidot kehittyvät sekä osallisuuden kokemus mahdollistuu. Tämä tutkimus osoittaa, että erityisesti teatteritoiminta vahvistaa nuorten empatiataitoja sekä ajattelu- ja resilienssitaitoja. Lisäksi nuorten itsetuntemus ja identiteetti näyttävät yleisesti vahvistuvan, mikä mahdollistaa teatteritoiminnassa harjoiteltavien taitojen siirtymisen osaksi nuorten arkielämää.
Tutkimustulosten perusteella voidaan suositella sosiaalialan ja perusopetuksen toimijoiden sekä teatterialan ammattilaisten välisen yhteistyön lisäämistä. Moniammatillisella yhteistyöllä on mahdollista ehkäistä syrjäytymistä ja helpottaa nuoruusiän mukanaan tuomia haasteita. Tulosten perusteella teatteritoiminnan elementtejä voidaan hyödyntää esimerkiksi perusopetuksessa nuoruusiässä tarvittavien taitojen opettamisessa. Jatkotutkimusaiheeksi ehdotetaan, miten tunne- ja vuorovaikutustaitojen opetussuunnitelman mukaisia tavoitteita toteutetaan perusopetuksessa tällä hetkellä.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Suomen Nuorisoseurat ry:n kanssa. Kohderyhmänä oli poikateatteri Sällit ja Nuorisoseurojen Teatterin osaamiskeskuksen teatteri-ilmaisun ohjaajat. Tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua. Nuoret haastateltiin yksilöhaastatteluin ja ammattilaiset ryhmähaastatteluna. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin.
Tämä tutkimus osoittaa, että turvallisuudentunteen kokeminen on edellytys nuorten vuorovaikutustaitojen kehittymiselle. Tutkimuksen mukaan teatteritoiminnalla voidaan vahvistaa nuorten vuorovaikutustaitoja. Vuorovaikutustaitojen lisäksi toimintaan osallistuneiden nuorten tunnetaidot ja sosiaaliset taidot kehittyvät sekä osallisuuden kokemus mahdollistuu. Tämä tutkimus osoittaa, että erityisesti teatteritoiminta vahvistaa nuorten empatiataitoja sekä ajattelu- ja resilienssitaitoja. Lisäksi nuorten itsetuntemus ja identiteetti näyttävät yleisesti vahvistuvan, mikä mahdollistaa teatteritoiminnassa harjoiteltavien taitojen siirtymisen osaksi nuorten arkielämää.
Tutkimustulosten perusteella voidaan suositella sosiaalialan ja perusopetuksen toimijoiden sekä teatterialan ammattilaisten välisen yhteistyön lisäämistä. Moniammatillisella yhteistyöllä on mahdollista ehkäistä syrjäytymistä ja helpottaa nuoruusiän mukanaan tuomia haasteita. Tulosten perusteella teatteritoiminnan elementtejä voidaan hyödyntää esimerkiksi perusopetuksessa nuoruusiässä tarvittavien taitojen opettamisessa. Jatkotutkimusaiheeksi ehdotetaan, miten tunne- ja vuorovaikutustaitojen opetussuunnitelman mukaisia tavoitteita toteutetaan perusopetuksessa tällä hetkellä.