Vaikuttajamarkkinoinnin opas apteekin ja apteekkituotteiden markkinointiin
Sariola, Salla (2022)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Sariola, Salla
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205129020
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205129020
Tiivistelmä
Apteekkiala on perinteinen ja niiden toimintaa säädellään lukuisien eri lakien kautta. Sosiaalisen median räjähdysmäinen kasvu ja ihmisten valtava sosiaalisen median kulutus on pakottanut apteekit muiden yritysten tavoin ottamaan askeleen sosiaalisen median alustoihin. Monet apteekit ovat lähteneet sosiaalisen mediaan mukaan innokkaasti ja apteekkareista yhä useampi uskaltaa tehdä asioita sosiaalisessa mediassa sen luonteen mukaisesti; rohkeasti trendeihin tarttuen, kuitenkin lain määrittelemällä tavalla.
Vaikuttajamarkkinointi on käsitteenä vielä suhteellisen tuore määritelmä apteekeille. Vaikuttajamarkkinointi on erittäin tehokas markkinoinnin muoto, kun oikea tuote, kohderyhmä ja vaikuttaja kohtaavat. Vaikuttajamarkkinoinnin ja lainsäädännön tulkitsemisen välille syntyy haaste, joka johtuu vaikuttajamarkkinoinnin modernista muodosta ja nykypäivään sopivasta markkinoinnista. Vaikuttajamarkkinointia säädellään kuitenkin monella eri lailla ja lait ovat peräisin 70-luvulta, jonka vuoksi lakien tulkitseminen on haastavaa ja monimutkaista.
Opinnäytetyössä on tehty opas vaikuttajamarkkinoinnista apteekeille. Opas on toteutettu Canvalla, joka on selaimella ja mobiililaitteella toimiva veloitukseton visuaalinen työkalu.
Vaikuttajamarkkinointi on käsitteenä vielä suhteellisen tuore määritelmä apteekeille. Vaikuttajamarkkinointi on erittäin tehokas markkinoinnin muoto, kun oikea tuote, kohderyhmä ja vaikuttaja kohtaavat. Vaikuttajamarkkinoinnin ja lainsäädännön tulkitsemisen välille syntyy haaste, joka johtuu vaikuttajamarkkinoinnin modernista muodosta ja nykypäivään sopivasta markkinoinnista. Vaikuttajamarkkinointia säädellään kuitenkin monella eri lailla ja lait ovat peräisin 70-luvulta, jonka vuoksi lakien tulkitseminen on haastavaa ja monimutkaista.
Opinnäytetyössä on tehty opas vaikuttajamarkkinoinnista apteekeille. Opas on toteutettu Canvalla, joka on selaimella ja mobiililaitteella toimiva veloitukseton visuaalinen työkalu.