Hengitystieoireisen lapsen tutkiminen : käsikirjoitus 360°-videoon
Santapakka, Iisa (2022)
Santapakka, Iisa
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205128800
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205128800
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin osana 360-ViSi-hanketta. Opinnäytetyössä käsitellään hengitystieoireisen lapsen tutkimista. Aihe on rajattu leikki-ikäisten lasten tutkimiseen. Leikki-ikäiseksi lapseksi luokitellaan tässä opinnäytetyössä 1—6-vuotiaat lapset. Tässä opinnäytetyössä käsiteltiin hengitystieoireisen lapsen tutkimista, koska hengitystieoireet ovat lapsilla hyvin yleisiä. Sairaanhoitajien on hyvä osata tunnistaa yleisimmät lasten hengitystieoireet sekä niiden aiheuttajat. Sairaanhoitajien tulee myös osata kohdata lapsipotilas ja tunnistaa lapsipotilaan tutkimiseen ja hoitoon liittyvät erityispiirteet.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kertoa lasten hengitystieoireista, hengitystieoireiden mahdollisista aiheuttajista, lapsen tutkimisesta sekä virtuaalitodellisuuden hyödyntämisestä hoitoalan opetuksessa. Työn tavoitteena oli luoda käsikirjoitus 360-videoon, jossa simuloidaan hengitystieoireisen lapsen tutkimista. Käsikirjoituksen avulla on tulevaisuudessa tarkoitus luoda simulaatio, jossa harjoitellaan hengitystieoireisen lapsen tutkimista.
Opinnäytetyö toteutettiin kirjallisuusperusteista menetelmää käyttäen. Tiedonhaussa hyödynnettiin terveydenhuollon suljettuja tietokantoja, painettua kirjallisuutta sekä muita Internet-lähteitä. Haetun tiedon avulla luotiin käsikirjoitus 360-videoon, joka käsittelee hengitystieoireisen lapsen tutkimista.
Opinnäytetyöhön haetun tiedon pohjalta voidaan todeta, että virtuaalitodellisuutta ja 360-videoita hyödyntämällä voidaan tuoda uusia turvallisia ja tehokkaita opetusmenetelmiä hoitoalan opetukseen. Virtuaalitodellisuus sekä 360-videot voivat parantaa hoitoalan opiskelijoiden osaamista ja tuoda uusia näkökulmia opiskeluun.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kertoa lasten hengitystieoireista, hengitystieoireiden mahdollisista aiheuttajista, lapsen tutkimisesta sekä virtuaalitodellisuuden hyödyntämisestä hoitoalan opetuksessa. Työn tavoitteena oli luoda käsikirjoitus 360-videoon, jossa simuloidaan hengitystieoireisen lapsen tutkimista. Käsikirjoituksen avulla on tulevaisuudessa tarkoitus luoda simulaatio, jossa harjoitellaan hengitystieoireisen lapsen tutkimista.
Opinnäytetyö toteutettiin kirjallisuusperusteista menetelmää käyttäen. Tiedonhaussa hyödynnettiin terveydenhuollon suljettuja tietokantoja, painettua kirjallisuutta sekä muita Internet-lähteitä. Haetun tiedon avulla luotiin käsikirjoitus 360-videoon, joka käsittelee hengitystieoireisen lapsen tutkimista.
Opinnäytetyöhön haetun tiedon pohjalta voidaan todeta, että virtuaalitodellisuutta ja 360-videoita hyödyntämällä voidaan tuoda uusia turvallisia ja tehokkaita opetusmenetelmiä hoitoalan opetukseen. Virtuaalitodellisuus sekä 360-videot voivat parantaa hoitoalan opiskelijoiden osaamista ja tuoda uusia näkökulmia opiskeluun.