Hyvityssyyt ja niiden tuottama data
Jämsén, Henna (2022)
Jämsén, Henna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205139080
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205139080
Tiivistelmä
Yritykset, jotka myyvät tuotteita tai palveluita, myös laskuttavat niistä ostajaa. Aina ei kuitenkaan asiat suju toivotusti tai virheettömästi, tai asiakas irtisanoo palvelun, jolloin lasku täytyy hyvittää kokonaan tai osittain.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää Yrityksen tällä hetkellä käyttämät palvelumaksujen hyvityksiin käytettävät syyt, analysoida niitä, parantaa niitä ja samalla tarkentaa niiden tuottamaa dataa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään laskutusta, Yrityksen hyvityslaskuprosessia, asiakaskokemusta sekä dataa ja sen tuottamaa hyötyä ja hyödyntämistä yrityksissä. Tässä opinnäytetyössä ei käsitellä esimerkiksi tekoälyä tai datalla ennustamista.
Empiirisessä osassa esitellään Yrityksessä tällä hetkellä käytössä olevat hyvityssyyt sekä niiden tuottama data vuodelta 2021. Hyvityssyitä käytetään aina silloin, kun luodaan miinusmerkkinen lasku eli hyvityslasku. Hyvityssyyt tarkoittavat niitä syitä, jotka kirjataan järjestelmään syyksi, kun asiakkaalle hyvitetään koko lasku tai osa laskua. Empiriassa esitellään myös opinnäytetyön tuloksena syntyneet päivitetyt hyvityssyyt.
Opinnäytetyö kirjoitettiin syksyn 2021 ja kevään 2022 aikana, ja se tehtiin toimeksiantona. Opinnäytetyön tuloksena syntyivät päivitetyt hyvityssyyt. Uudet päivitetyt hyvityssyyt saatiin vietyä tuotantoon huhtikuussa 2022, ja ne ovat olleet siitä asti päivittäisessä käytössä.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää Yrityksen tällä hetkellä käyttämät palvelumaksujen hyvityksiin käytettävät syyt, analysoida niitä, parantaa niitä ja samalla tarkentaa niiden tuottamaa dataa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään laskutusta, Yrityksen hyvityslaskuprosessia, asiakaskokemusta sekä dataa ja sen tuottamaa hyötyä ja hyödyntämistä yrityksissä. Tässä opinnäytetyössä ei käsitellä esimerkiksi tekoälyä tai datalla ennustamista.
Empiirisessä osassa esitellään Yrityksessä tällä hetkellä käytössä olevat hyvityssyyt sekä niiden tuottama data vuodelta 2021. Hyvityssyitä käytetään aina silloin, kun luodaan miinusmerkkinen lasku eli hyvityslasku. Hyvityssyyt tarkoittavat niitä syitä, jotka kirjataan järjestelmään syyksi, kun asiakkaalle hyvitetään koko lasku tai osa laskua. Empiriassa esitellään myös opinnäytetyön tuloksena syntyneet päivitetyt hyvityssyyt.
Opinnäytetyö kirjoitettiin syksyn 2021 ja kevään 2022 aikana, ja se tehtiin toimeksiantona. Opinnäytetyön tuloksena syntyivät päivitetyt hyvityssyyt. Uudet päivitetyt hyvityssyyt saatiin vietyä tuotantoon huhtikuussa 2022, ja ne ovat olleet siitä asti päivittäisessä käytössä.