Konsernin hallintopalvelujen määrittely ja hinnoittelu
Kujala, Anni (2022)
Kujala, Anni
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205128941
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205128941
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli määrittää uuden konsernin hallintopalvelut sekä luoda näille hinnoittelumalli. Opinnäytetyön toimeksiantaja on perustanut tytäryhtiön hoitamaan julkaisemiensa kirjojen myyntiä ja markkinointia. Konsernin hallintopalvelut on tarkoitus hoitaa keskitetysti emoyhtiön kautta. Opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehittämistehtävä, jonka teoriaosuudessa perehdytään konsernin sisäisiin palveluihin ja markkinaehtoisen hinnan määrittelyyn siirtohinnoitteluohjeistuksen avulla. Toiminnallisessa osuudessa määritellään konsernin hallintopalvelut sekä lasketaan näille markkinaehtoinen hinta.
Teorian perusteella osa hallintopalveluista määriteltiin läpilaskutettaviksi kustannuksiksi ja osan hinnoittelumalliksi valittiin Taloudellisen yhteistyön ja kehityksen järjestön (OECD) siirtohinnoitteluohjeiden mukainen vähäisen lisäarvon palvelujen yksinkertaistettu laskentamenetelmä. Hinnoittelumallin avulla määriteltiin palvelun tuottamisesta aiheutuvat kustannukset, jotka jaetaan yhtiöille henkilömäärän suhteessa tai laskutetaan tehtyjen työtuntien perusteella lisättynä hyväksyttävällä voittolisällä. Työn tuloksena syntyi työkalu sisäisten palvelujen hinnoitteluun, sekä dokumentti, jossa kuvataan konsernin sisäisten hallintopalvelujen järjestäminen ja hinnoittelu perusteluineen.
Työ auttoi konsernin hallintopalvelujen järjestämisessä ja etenkin niiden markkinaehtoisen hinnan määrittämisessä. Hinnoittelutyökalua voidaan käyttää jatkossa hinnoittelun apuna kustannusten noustessa, konsernirakenteen muuttuessa tai uusien hallintopalvelujen hinnoittelussa. Työkalua voidaan käyttää ainoastaan vähäistä lisäarvoa tuottavien palvelujen, kuten hallintopalvelujen hinnoitteluun, joten muiden sisäisten liiketoimien, kuten tavaroiden tai aineettomien oikeuksien myyntiin tulee käyttää muita hinnoittelumenetelmiä markkinaehtoisen hinnan varmistamiseksi.
Teorian perusteella osa hallintopalveluista määriteltiin läpilaskutettaviksi kustannuksiksi ja osan hinnoittelumalliksi valittiin Taloudellisen yhteistyön ja kehityksen järjestön (OECD) siirtohinnoitteluohjeiden mukainen vähäisen lisäarvon palvelujen yksinkertaistettu laskentamenetelmä. Hinnoittelumallin avulla määriteltiin palvelun tuottamisesta aiheutuvat kustannukset, jotka jaetaan yhtiöille henkilömäärän suhteessa tai laskutetaan tehtyjen työtuntien perusteella lisättynä hyväksyttävällä voittolisällä. Työn tuloksena syntyi työkalu sisäisten palvelujen hinnoitteluun, sekä dokumentti, jossa kuvataan konsernin sisäisten hallintopalvelujen järjestäminen ja hinnoittelu perusteluineen.
Työ auttoi konsernin hallintopalvelujen järjestämisessä ja etenkin niiden markkinaehtoisen hinnan määrittämisessä. Hinnoittelutyökalua voidaan käyttää jatkossa hinnoittelun apuna kustannusten noustessa, konsernirakenteen muuttuessa tai uusien hallintopalvelujen hinnoittelussa. Työkalua voidaan käyttää ainoastaan vähäistä lisäarvoa tuottavien palvelujen, kuten hallintopalvelujen hinnoitteluun, joten muiden sisäisten liiketoimien, kuten tavaroiden tai aineettomien oikeuksien myyntiin tulee käyttää muita hinnoittelumenetelmiä markkinaehtoisen hinnan varmistamiseksi.