Kilpailua luottamushenkilöiden ajasta! Perehdytys, avain Tekniikan Akateemisten valtuutettujen sitouttamiseen
Muilu, Minna (2022)
Muilu, Minna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205139124
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205139124
Tiivistelmä
Nykyään vapaa-ajan arvostus on korkealla ja vapaaehtoistyö kilpailee ihmisten ajankäytöstä lukuisten muiden aktiviteettien kanssa. Tämän vuoksi on ensiarvoisen tärkeää, että vapaaehtoiset ovat sitoutuneita, jotta toiminnassa halutaan pysyä mukana ja lohkaista kalenterista aikaa vapaaehtoistyölle. Sitouttamisen keinoja on lukuisia ja tässä työssä on keskitytty tutkimaan perehdyttämisen vaikutusta Tekniikan Akateemisten valtuutettujen sitoutumiseen.
Tekniikan Akateemisten valtuutetut ovat vaaleilla valittuja luottamushenkilöitä, joiden työ valtuustossa voidaan rinnastaa vapaaehtoistyöhön. Tämän vuoksi opinnäytetyön teo-riapohjaa on rakennettu vapaaehtoistyön näkökulmasta. Teoreettinen viitekehys koostuu vapaaehtoistyön johtamisesta, perehdyttämisestä sekä perehdyttämisen merkityksestä sitoutumiseen.
Vapaaehtoisten johtaminen on työyhteisöjohtamista haastavampaa, sillä johtamisen keinovalikoima on hyvin rajattu ja toisaalta vapaaehtoisella ei ole sopimuksellista suhdetta organisaatioon. Työyhteisöissä tunnistetaan perehdyttämisen tärkeys, mutta yhtä lailla tärkeää on perehdyttää vapaaehtoiset toimintaan. Teoria osoittaa yhteyden perehdyttämisen ja sitoutumisen välillä, mutta tutkimuksella haluttiin selvittää minkälainen yhteys perehdyttämisellä ja sitoutumisella on kohdeorganisaatiossa.
Työssä päätettiin toteuttaa kvantitatiivinen kyselytutkimus, jotta kaikki vuoden 2020 vaaleilla valitut valtuutetut saivat mahdollisuuden jakaa näkemyksiään motivaatiostaan asettautua ehdolle, sitoutuneisuudestaan, perehdyttämisen nykytilasta, omasta roolistaan valtuusto-työssä sekä toiminnan kehittämisestä. Tuloksia analysoitaessa saatiin selville, että perehdytyksen nykytila on koettu puutteelliseksi ja perehdytysprosessin kehittäminen on aiheellista. Tutkimus osoitti perehdyttämisen positiivisen vaikutuksen sitoutumiseen Tekniikan Akateemisten valtuutettujen osalta.
Tämä tutkimus antaa eväitä lähteä kehittämään Tekniikan Akateemisten valtuutettujen pe-rehdytysprosessia, ennen seuraavan valtuustokauden käynnistämistä. Tämä on tärkeää erityisesti uusien valtuutettujen osalta, jotta heidät saadaan sitoutumaan toimintaan alusta alkaen ja jotta he tuntevat kuuluvansa osaksi Tekniikan Akateemisten yhteisöä. Työssä on laadittu ehdotus valtuutettujen perehdytyspolusta, jonka pohjalta perehdytysprosessia voidaan lähteä uudistamaan. Organisaation on kyettävä oppimaan uutta, kehittymään ja toimimaan ketterästi muuttuvassa maailmassa. Palautteen antaminen ja vastaanottaminen sekä yhteisön jäsenten tunteminen ovat oppivan organisaation kehityksen edellytyksiä ja mahdollistavat osaltaan entistä paremman yhteistyön.
Tekniikan Akateemisten valtuutetut ovat vaaleilla valittuja luottamushenkilöitä, joiden työ valtuustossa voidaan rinnastaa vapaaehtoistyöhön. Tämän vuoksi opinnäytetyön teo-riapohjaa on rakennettu vapaaehtoistyön näkökulmasta. Teoreettinen viitekehys koostuu vapaaehtoistyön johtamisesta, perehdyttämisestä sekä perehdyttämisen merkityksestä sitoutumiseen.
Vapaaehtoisten johtaminen on työyhteisöjohtamista haastavampaa, sillä johtamisen keinovalikoima on hyvin rajattu ja toisaalta vapaaehtoisella ei ole sopimuksellista suhdetta organisaatioon. Työyhteisöissä tunnistetaan perehdyttämisen tärkeys, mutta yhtä lailla tärkeää on perehdyttää vapaaehtoiset toimintaan. Teoria osoittaa yhteyden perehdyttämisen ja sitoutumisen välillä, mutta tutkimuksella haluttiin selvittää minkälainen yhteys perehdyttämisellä ja sitoutumisella on kohdeorganisaatiossa.
Työssä päätettiin toteuttaa kvantitatiivinen kyselytutkimus, jotta kaikki vuoden 2020 vaaleilla valitut valtuutetut saivat mahdollisuuden jakaa näkemyksiään motivaatiostaan asettautua ehdolle, sitoutuneisuudestaan, perehdyttämisen nykytilasta, omasta roolistaan valtuusto-työssä sekä toiminnan kehittämisestä. Tuloksia analysoitaessa saatiin selville, että perehdytyksen nykytila on koettu puutteelliseksi ja perehdytysprosessin kehittäminen on aiheellista. Tutkimus osoitti perehdyttämisen positiivisen vaikutuksen sitoutumiseen Tekniikan Akateemisten valtuutettujen osalta.
Tämä tutkimus antaa eväitä lähteä kehittämään Tekniikan Akateemisten valtuutettujen pe-rehdytysprosessia, ennen seuraavan valtuustokauden käynnistämistä. Tämä on tärkeää erityisesti uusien valtuutettujen osalta, jotta heidät saadaan sitoutumaan toimintaan alusta alkaen ja jotta he tuntevat kuuluvansa osaksi Tekniikan Akateemisten yhteisöä. Työssä on laadittu ehdotus valtuutettujen perehdytyspolusta, jonka pohjalta perehdytysprosessia voidaan lähteä uudistamaan. Organisaation on kyettävä oppimaan uutta, kehittymään ja toimimaan ketterästi muuttuvassa maailmassa. Palautteen antaminen ja vastaanottaminen sekä yhteisön jäsenten tunteminen ovat oppivan organisaation kehityksen edellytyksiä ja mahdollistavat osaltaan entistä paremman yhteistyön.