Taloushallinnon prosessit ja niiden kehittäminen
Aho, Jonna (2022)
Aho, Jonna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205139142
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205139142
Tiivistelmä
Taloushallinnon prosessit kehittyvät jatkuvasti, on tärkeää pysyä kehityksessä mukana ja tätä kautta pitää yllä yrityksen kilpailukykyä. Tehostamalla prosessien automaatioita ja digitalisaatioita organisaatio saavuttaa paljon eri hyötyjä. Taloushallinnon prosessit ovat tärkeä osa yrityksen toimintaa, joten niitä on erittäin tarpeellista ajoittain tarkastella ja miettiä miten niitä voisi kehittää. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda toimeksiantajalle prosessikaaviot yrityslaskutuksen nykytilasta, selvittää prosessien ongelmakohdat ja tuoda esille kehitysehdotuksia niiden parantamiseksi. Työn pääasiallisena tavoitteena on kuvata nykyhetken prosesseja ja tuoda niihin kehitysehdotuksia, jotka ovat toteutettavissa myös kevyemmillä muutoksilla. Opinnäytetyön toimeksiantaja harkitsee järjestelmän vaihdosta, joten tästä syystä työhön on sisällytetty myös automaation ja robotiikan osuutta prosesseissa, jotta tietoja voidaan hyödyntää kattavammin järjestelmän valinnassa. Kyseessä on tutkimuksellinen kehittämistehtävä, jossa on käytetty teoreettisena viitekehyksenä taloushallinnon prosessien ja laskutusprosessien teoriaa. Aineistoa prosesseista ja niiden kehittämisestä on kerätty opinnäytetyön tekijän omien havainnointien perusteella varsinaista taloushallinnon työtä tehdessä. Näkökulmat kehittämisehdotuksiin ovat karttuneet vuosien tekemisen varrella ja ne on käytännössä todettu tarpeellisiksi. Prosessien ja ongelmakohtien kuvaamisessa kävi ilmi, että yrityslaskutus pystytään tällä hetkellä toteuttamaan välttävästi. Kehityskohteita löytyi paljon ja osa niistä on rahaliikenteen ja muiden riskitekijöiden kannalta erittäin tärkeitä. Pienillä muutoksilla olisi mahdollista pienentää riskitekijöitä ja lisätä tehokkuutta, mutta kokonaisuudessaan toimiva prosessi vaatii isompia toimenpiteitä. Toimeksiantajan laskutusprosesseihin liittyy useita eri osastoja, tässä yhteenvedossa on kuvattu pääasiallisesti sisäistä prosessia talousosaston näkökulmasta. Lisää tutkimusta olisi varmasti tarpeellista tehdä toimipaikoissa tehtävästä laskutustyöstä ja sen merkityksestä myös tähän prosessiin.