Newborn Tory™: Potilassimulaattori: opetusvideo hoitotyön opiskelijoille
Välimäki, Sanna (2022)
Välimäki, Sanna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205139162
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205139162
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa vastasyntynyttä muistuttavasta Gaumard® Newborn Tory™ S2210 -potilassimulaattorista opetusvideo itsenäisen oppimisen tueksi Satakunnan ammattikorkeakoulun hoitotyön opiskelijoille. Video on tekstitetty suomeksi ja englanniksi. Opinnäytetyön tavoitteena oli, että hoitotyön opiskelijat voivat hyödyntää opetusvideota opetusmateriaalina perehtyessään itsenäisesti simulaattorin toimintaperiaatteisiin ennen simulaatiotunteja. Opetusvideota voidaan käyttää myös opetuksen tukena Lasten ja nuorten hoitotyö -opintojaksolla.
Suomessa noin 10 % vastasyntyneistä tarvitsee erityistarkkailua tai hoitoa syntymänsä jälkeen sopeutuessaan kohdun ulkoiseen maailmaan. Elintoimintojen lisäksi hengitykseen liittyvät ongelmat ovat yleisimpiä tarkkailua edellyttäviä syitä. Simulaatio-oppimisen avulla opiskelija voi harjoitella käytännön hoitotyön taitoja ja todellisia tilanteita nykyaikaisilla korkeaa teknologiaa sisältävillä potilassimulaattoreilla. Niiden avulla voidaan arvioida peruselintoimintoja, häiriöiden tunnistamista ja hoitamista.
Opinnäytetyön tuotoksena tehtiin opetusvideo potilassimulaattorin toimintaperiaatteista, jotka rajattiin koskemaan vitaalielintoimintojen eli lämmön, sykkeen, hengitystaajuuden, verenpaineen ja happisaturaation mittaamista. Video pohjautuu teoreettiseen viitekehykseen vastasyntyneiden hoidon erityispiirteistä ja vitaalielintoimintojen normaaliarvoista täysiaikaisella vastasyntyneellä.
Opetusvideossa onnistuttiin vaiheistamaan opetettavat asiat ja siinä näytetään esimerkkien avulla tekstityksen lisäksi, miten eri vitaalielintoimintojen mittaus tapahtuu. Näin videon katsojalla on mahdollisuus oppia kyseiset asiat Lasten ja nuorten hoitotyön simulaatioihin valmistautuessaan.
Suomessa noin 10 % vastasyntyneistä tarvitsee erityistarkkailua tai hoitoa syntymänsä jälkeen sopeutuessaan kohdun ulkoiseen maailmaan. Elintoimintojen lisäksi hengitykseen liittyvät ongelmat ovat yleisimpiä tarkkailua edellyttäviä syitä. Simulaatio-oppimisen avulla opiskelija voi harjoitella käytännön hoitotyön taitoja ja todellisia tilanteita nykyaikaisilla korkeaa teknologiaa sisältävillä potilassimulaattoreilla. Niiden avulla voidaan arvioida peruselintoimintoja, häiriöiden tunnistamista ja hoitamista.
Opinnäytetyön tuotoksena tehtiin opetusvideo potilassimulaattorin toimintaperiaatteista, jotka rajattiin koskemaan vitaalielintoimintojen eli lämmön, sykkeen, hengitystaajuuden, verenpaineen ja happisaturaation mittaamista. Video pohjautuu teoreettiseen viitekehykseen vastasyntyneiden hoidon erityispiirteistä ja vitaalielintoimintojen normaaliarvoista täysiaikaisella vastasyntyneellä.
Opetusvideossa onnistuttiin vaiheistamaan opetettavat asiat ja siinä näytetään esimerkkien avulla tekstityksen lisäksi, miten eri vitaalielintoimintojen mittaus tapahtuu. Näin videon katsojalla on mahdollisuus oppia kyseiset asiat Lasten ja nuorten hoitotyön simulaatioihin valmistautuessaan.