Digitaaliset järjestelmät aluksen energiatehokkuuden kehittäjinä
Mäkelä, Semmi (2022)
Mäkelä, Semmi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205139173
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205139173
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin LaivaDigiLab -projektin toimeksiantona osana LaivaDigiLab tutkimusta. Työn tavoitteena on toimia mahdollisena pohjana hankkeen digitaaliselle laboratoriolle, jossa voidaan ennakkoon testata aluksia niille valituilla parametreilla. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia mitä toimintoja aluksella on digitoitu energiatehokkuuden parantamiseksi ja miten nämä tiedot toimivat osana aluksen laajempaa digitalisaatiota.
Tiedot on hankittu eri menetelmillä, osa tutkimalla netistä saatavilla olevia materiaaleja ja iso osa on saatu tutkimalla esimerkkialus Aurora Botniaa, erityisesti aluksen hallinta järjestelmiä. Myös aluksen henkilökuntaa on haastateltu ja saatu siten käytännön kokemuksiin pohjautuvaa tietoa.
Saatava tieto on kerätty tässä opinnäytetyössä helposti ymmärrettävään muotoon ja lopussa on laskelmia. Laskelmat pohjautuvat aluksen maaliskuun 2022 todelliseen poltto ainekulutukseen, ja niissä on laskettu polttoainekustannukset suuntaa antavasti. Laskelmat osoittavat miten kustannukset ovat alentuneet, kun alus on vaihdettu uuteen, jossa enemmän digitalisaatiota ja azipodit. Uusi alus on myös huomattavasti nopeampi, ja kuluttaa vähemmän samalla matkalla. Kaikki alukselta saatu data ei ollut julkaisuluvan alaista.
Johtopäätöksenä opinnäytetyössä on se, että digitalisaatio on todella voimakkaasti parantanut alusten energiatehokkuutta ja sitä kautta luonut selvää rahallista säästöä varustamoille. Digitalisaation kautta saadaan monia kustannushyötyjä, kuten miehistön vähentyminen, polttoaineen kulutuksen aleneminen, ja reitin nopeuttaminen. Johtopäätöksenä on myös, että teknisten alojen jatkuva kehittyminen aiheuttaa tarpeen kehittää alan ammattilaisia ja opetusta myös samassa tahdissa.
Tiedot on hankittu eri menetelmillä, osa tutkimalla netistä saatavilla olevia materiaaleja ja iso osa on saatu tutkimalla esimerkkialus Aurora Botniaa, erityisesti aluksen hallinta järjestelmiä. Myös aluksen henkilökuntaa on haastateltu ja saatu siten käytännön kokemuksiin pohjautuvaa tietoa.
Saatava tieto on kerätty tässä opinnäytetyössä helposti ymmärrettävään muotoon ja lopussa on laskelmia. Laskelmat pohjautuvat aluksen maaliskuun 2022 todelliseen poltto ainekulutukseen, ja niissä on laskettu polttoainekustannukset suuntaa antavasti. Laskelmat osoittavat miten kustannukset ovat alentuneet, kun alus on vaihdettu uuteen, jossa enemmän digitalisaatiota ja azipodit. Uusi alus on myös huomattavasti nopeampi, ja kuluttaa vähemmän samalla matkalla. Kaikki alukselta saatu data ei ollut julkaisuluvan alaista.
Johtopäätöksenä opinnäytetyössä on se, että digitalisaatio on todella voimakkaasti parantanut alusten energiatehokkuutta ja sitä kautta luonut selvää rahallista säästöä varustamoille. Digitalisaation kautta saadaan monia kustannushyötyjä, kuten miehistön vähentyminen, polttoaineen kulutuksen aleneminen, ja reitin nopeuttaminen. Johtopäätöksenä on myös, että teknisten alojen jatkuva kehittyminen aiheuttaa tarpeen kehittää alan ammattilaisia ja opetusta myös samassa tahdissa.