Rekrytoinnissa onnistuminen esihenkilöiden näkökulmasta
Lilja, Sanna (2022)
Lilja, Sanna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205139206
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205139206
Tiivistelmä
Tämän tutkimustyyppisen opinnäytetyön tavoitteena on tutkia rekrytointia ja siinä onnistumista kaupanalan esihenkilöiden näkökulmasta. Aihe on tutkimusalueena kohtalaisen tavanomainen mutta sitäkin tärkeämpi nykymaailman muuttuvissa työolosuhteissa sekä työmarkkinoilla vallitsevan osa-aikaisten työntekijä pulan vuoksi. Nykytilanne aiheuttaa haasteita itse henkilöstövalintojen parissa työskenteleville, että niissä käyville hakijoille. Aiheen valintaan vaikutti suuresti kirjoittajan oma mielenkiinto HR-alaa kohtaan sekä usean vuoden esihenkilötyössä ja rekrytoinnin parissa toimiminen. Opinnäytetyö on rajattu koskemaan päivittäistavarakaupanalaa ja sinne palkattavaa uutta osa-aikaista henkilöstöä. Opinnäytetyö toteutettiin helmi-toukokuun aikana 2022.
Opinnäytetyön tietoperusta pohjautuu rekrytointiin ja rekrytointiprosessin vaiheisiin, luoden täten selkeän kuvan onnistuneen rekrytoinnin toteutukselle. Onnistunut rekrytointi nähdään yrityksien suurena kilpailuetuna jatkuvuuden näkökulmasta. Rekrytointi on aina toimenpide, jolla nähdään kauas katseisia tavoitteita ja uusia mahdollisuuksia. Uusi potentiaalinen ihminen on innostava, täynnä uusia ideoita ja valmiina yrityksen käyttöön. Jotta yritys pystyy kehittymään ja menestymään, tuo uusi potentiaalinen ihminen täytyy vain löytää ja palkata.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin laadullisin tutkimusmenetelmin puolistrukturoituja teemahaastatteluja hyödyntäen. Haastateltavaksi valikoitui neljä kaupanalan esihenkilöä, jotka työskentelivät esihenkilöinä omissa toimipisteissään. Jokainen haastateltava huolehti oman toimintayksikkönsä rekrytoinnista. Haastattelut toteutettiin sekä virtuaalisesti Teams-kokouksien välityksellä että kasvokkain maalis-huhtikuun aikana 2022. Haastattelut tallennettiin myöhempää litterointia varten.
Tutkimuksen tulokset antavat vankan ja selkeän kuvan mitä onnistuneen rekrytoinnin toteutus vaatii ja kuinka tähän päästään päivittäistavarakaupan esihenkilöiden näkökulmasta. Tutkimuksen avulla pohditaan lisäksi rekrytointiprosessin eri vaiheita ja mitä mahdollisia ongelmia prosessissa voi olla sekä kuinka näiltä voidaan välttyä.
Opinnäytetyön tietoperusta pohjautuu rekrytointiin ja rekrytointiprosessin vaiheisiin, luoden täten selkeän kuvan onnistuneen rekrytoinnin toteutukselle. Onnistunut rekrytointi nähdään yrityksien suurena kilpailuetuna jatkuvuuden näkökulmasta. Rekrytointi on aina toimenpide, jolla nähdään kauas katseisia tavoitteita ja uusia mahdollisuuksia. Uusi potentiaalinen ihminen on innostava, täynnä uusia ideoita ja valmiina yrityksen käyttöön. Jotta yritys pystyy kehittymään ja menestymään, tuo uusi potentiaalinen ihminen täytyy vain löytää ja palkata.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin laadullisin tutkimusmenetelmin puolistrukturoituja teemahaastatteluja hyödyntäen. Haastateltavaksi valikoitui neljä kaupanalan esihenkilöä, jotka työskentelivät esihenkilöinä omissa toimipisteissään. Jokainen haastateltava huolehti oman toimintayksikkönsä rekrytoinnista. Haastattelut toteutettiin sekä virtuaalisesti Teams-kokouksien välityksellä että kasvokkain maalis-huhtikuun aikana 2022. Haastattelut tallennettiin myöhempää litterointia varten.
Tutkimuksen tulokset antavat vankan ja selkeän kuvan mitä onnistuneen rekrytoinnin toteutus vaatii ja kuinka tähän päästään päivittäistavarakaupan esihenkilöiden näkökulmasta. Tutkimuksen avulla pohditaan lisäksi rekrytointiprosessin eri vaiheita ja mitä mahdollisia ongelmia prosessissa voi olla sekä kuinka näiltä voidaan välttyä.