Liiketoimintamallin luominen uudelle majoituskonseptille
Nevala, Hannu (2022)
Nevala, Hannu
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205129002
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205129002
Tiivistelmä
Majoitusta tarjoavien yritysten tarjonta on melko vakiintunutta, eikä liiketoiminnasta löydy paljoakaan eroavaisuuksia. Hotellihuoneen ja majoituksen rooli nähdään varsin perinteisenä palvelun muotona. Matkailijoiden keskuudessa suosiotaan kasvattavat uudenlaiset majoitusmuodot, kuten lasi-iglut, jäämökit, lumihotellit sekä niin sanotut glamping-teltat ja erilaiset majat. Kuluttajat hakevat elämyksiä ja uusia kokemuksia myös majoituksesta. Majoitus ei ole enää vain yöpymistä varten.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kerätä yhteen pienen ydinryhmän muodostamat ideat ja näkemykset uuden ja teemoitetun majoituskonseptin alustavan liiketoimintamallin muodostamiseksi sekä jatkosuunnittelun pohjaksi. Tavoitteena oli myös saada näkyväksi teemojen tarjoamat erilaistamisen mahdollisuudet sekä selvittää luoko malli kilpailuetua muihin matkailukohteisiin nähden. Työ rajattiin käsittelemään pelkästään majoitukseen liittyvää kehittämistoimintaa eikä mahdollisia muita oheispalveluja.
Tehtävässä hyödynnettiin Alexander Osterwalderin ja Yves Pigneurin kehittämää Business Model Canvasia. Liiketoimintamallin analyysissä käytettiin Sinisen meren strategiaan liittyvää nelikenttämallia sekä siitä johdettavaa strategiaprofiilia. Teoreettinen tietoperusta keskittyi matkailutoimialan muutoksiin, trendeihin, tulevaisuuden kehityssuuntiin sekä Business Model Canvasin ja Sinisen meren strategiaa käsittelevään kirjallisuuteen.
Opinnäytetyön avulla muodostettiin alkuvaiheen liiketoimintamalli, jonka avulla saatiin näkyväksi kaikki suunnitellun liiketoiminnan keskeiset osa-alueet. Sinisen meren arvokäyrän neljä kysymystä sekä strategiaprofiili nostivat esiin toiminnan vahvuudet ja kilpailuedut muihin majoituskonsepteihin nähden. Tulosten kautta pystyttiin huomaamaan toiminnan jatkojalostamiseen liittyvät keskeiset kohdat sekä muodostamaan erilaisia tulevaisuuden kehityssuuntia.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kerätä yhteen pienen ydinryhmän muodostamat ideat ja näkemykset uuden ja teemoitetun majoituskonseptin alustavan liiketoimintamallin muodostamiseksi sekä jatkosuunnittelun pohjaksi. Tavoitteena oli myös saada näkyväksi teemojen tarjoamat erilaistamisen mahdollisuudet sekä selvittää luoko malli kilpailuetua muihin matkailukohteisiin nähden. Työ rajattiin käsittelemään pelkästään majoitukseen liittyvää kehittämistoimintaa eikä mahdollisia muita oheispalveluja.
Tehtävässä hyödynnettiin Alexander Osterwalderin ja Yves Pigneurin kehittämää Business Model Canvasia. Liiketoimintamallin analyysissä käytettiin Sinisen meren strategiaan liittyvää nelikenttämallia sekä siitä johdettavaa strategiaprofiilia. Teoreettinen tietoperusta keskittyi matkailutoimialan muutoksiin, trendeihin, tulevaisuuden kehityssuuntiin sekä Business Model Canvasin ja Sinisen meren strategiaa käsittelevään kirjallisuuteen.
Opinnäytetyön avulla muodostettiin alkuvaiheen liiketoimintamalli, jonka avulla saatiin näkyväksi kaikki suunnitellun liiketoiminnan keskeiset osa-alueet. Sinisen meren arvokäyrän neljä kysymystä sekä strategiaprofiili nostivat esiin toiminnan vahvuudet ja kilpailuedut muihin majoituskonsepteihin nähden. Tulosten kautta pystyttiin huomaamaan toiminnan jatkojalostamiseen liittyvät keskeiset kohdat sekä muodostamaan erilaisia tulevaisuuden kehityssuuntia.